Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Der er dog tidligere forsvundet fire. Turbulensen hænger sammen med ændrede krav fra kunderne.

Fire skridt tilbage – seks frem. Nogenlunde sådan kan man beskrive de seneste 4-5 måneder hos Umwelt.

Forklaringen skal findes i ændrede markedsvilkår.

“Vi mærker en vigende efterspørgsel efter traditionelle reklameydelser men en stigende efterspørgsel efter rådgivningsydelser, og vi har derfor ansat en række medarbejdere med større grad af forretningsforståelse. Alt i alt er der på det seneste rekrutteret 6 nye medarbejdere, så vi nu er 19 mand på lægterne,” siger adm. dir. Steen Søndergaard.

Det tal ville have været noget større, hvis ikke der var forsvundet nogen. På grund af de ændrede markedsvilkår valgte Umwelt sidste år at opsige fire medarbejdere i den kreative afdeling. I en mellemperiode har man bemandet med freelancere, men nu er de nye profiler hyret ind.

Først og fremmest er Thomas Boldsen tiltrådt som kreativ chef.

“Vi har erkendt et behov for mere fokus på ledelse af den kreative afdeling og Thomas skal derfor supplere kreativ direktør Peter Dalgas. Thomas’ rolle kan defineres som “indenrigsminister”. Peter defineres dermed som “udenrigsminister” med primært fokus på det externe rådgivningsarbejde,” siger Steen Søndergaard.

Thomas Boldsen kommer senest fra Ogilvy, hvor han har været AD’er, men hans erfaringer trækker også fra Bates, Grey og helt tilbage fra noget så legendarisk som Leo Burnett.

Ud over Thomas er også Daniel Gerlach og Lise Stubkjær samt René Christoffer kommet til i den kreative afdeling.

Daniel er grafiker og kommer fra freelanceverdenen. Lise er art director og har blandt andet været hos Adtomic og senest hos Kunde & Co.

Renes CV er mere brand og identitetsorienteret med særlig fokus på integrerede design- og kommunikationsløsninger – han har senest været kreativ chef hos 1508 og tidligere hos Kontrapunkt, mens hovedparten af CV’et er fra London med arbejde for Interbrand og Large.

Herudover er Johanne Wulff Sørensen og Marie-Louise Villums ansat som konsulenter. Begge har tidligere erfaring fra bureauer i London og New York, hvor der arbejdes langt mere målrettet med at konceptualisere salget.

“Det er en disciplin, som vi mener tager til i det danske marked, fordi flere af vores kunder ønsker at differentiere deres salg, så de sælger mere begavet end konkurrenterne,” siger Steen Søndergaard og fortsætter:

“Vi er tre partnere med kundeansvar, men vi oplever en stigende kompleksitet i kundernes behov – og derfor skal vi have noget hjælp. For blot et par år siden var strategiske plannere dem der supplerede de kundeansvarlige, men vi oplever, at vores kunder stiller andre krav til involvering i deres forretning

I dag findes løsningerne ikke i kommunikation alene. Vores løsninger bygger på at binde salg og marketing sammen og i den opgaveløsning er der brug for konsulenter.”

 

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club