Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

I hvert fald når det gælder økonomisk udvikling, hvor bureauet har præsteret bemærkelsesværdig fremgang. Også Yellow Advertising havde stor fremgang, mens Sunrise holdt sig til en mere moderat udvikling.

Forleden kunne både McCann og TBWA erklære missionen for fuldført. Der var ryddet op, og betydelige underskud var fjernet.

Umwelt kan i særdeleshed også erklære missionen for fuldført – og det endda i en sådan grad, at bureauet er rykket op i superligaen.

En ting er at præstere en fremgang i bruttoavance på næsten 34 pct. En anden ting er at vende et stort underskud til et betydeligt overskud.

Men herudover har man præsteret en overskuds grad på 20,4 og en bruttoavance pr. medarbejder på over 1,2 mio. kr., og det er nøgletal, der hører til branchens bedste.

Det er en bemærkelsesværdig udvikling, og adm. dir. Steen Søndergaard forklarer det med, at bureauet har haft succes med at skifte fokus.

“I dag er vores fokus på at rådgive virksomheder til bedre udbytte ved at få salgs- og marketingaktiviteter til at hænge sammen. Kundecases på det område tæller først og fremmest EDC, Expert, Kompan, Orifarm og PFA. Den nye strategi har i øvrigt også ført flere internationale opgaver med sig – eksempelvis for Kompan, Orifarm og Atlantic Airways,” siger Steen Søndergaard og fortsætter:

“Vi har med andre ord et helt anderledes bureau i dag, end for blot et par år siden. Vi har kompetencer som gør, at vi drøfter drift med vores kunder, og de kompetencer gør, at det oftere og oftere er virksomhedernes salgsdirektør og i det hele taget direktionen, der er kunden.”

Et andet bureau, der har præsteret en markant vækst i 2010, er Yellow Advertising, som dog er et ganske anden type bureau, og derfor også kommer ud med nogle helt andre nøgletal.

Bureauet vandt bl.a. TDC lige før 2010, men generelt har aktiviteten bare været højere, lyder meldingen fra adm. dir. Anders Hansen.

Mens både Yellow og Umwelt har vendt minus til plus, så har Sunrise opretholdt et plus. Til gengæld kom bureauet ud med en mere moderat udvikling i bruttoavance.

At bundlinjen faldt, hænger først og fremmest sammen med øgede udgifter til husleje, telefon, salgsomkostninger, etc. – dét, der i regnskabet hedder Andre Eksterne omkostninger.

Nøgletal for Umwelt

  • Bruttoavance 18,134 mio. kr. +33,8 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 1,209 mio. kr. +51,6 pct.
  • Lønandel 58,2 (104,3)
  • Resultat af primær drift +3,692 mio. kr. (-5,228 mio. i 2009)

Nøgletal for Yellow Advertising

  • Bruttoavance 22,1 mio. kr. +34,8 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 736.667 kr. +3,3 pct.
  • Lønandel 72,6 (78,4)
  • Resultat af primær drift +0,87 mio. kr. (-0,298 mio. i 2009)

Nøgletal for Sunrise

  • Bruttoavance 24,983 mio. kr. +3,2 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 930.593 kr. -4,5 pct.
  • Lønandel 62,6 (66)
  • Resultat af primær drift +2,141 mio. kr. -29,2 pct.

Kommentarer

  1. Yellow solopgang over umwelt.
    Imponerende ryk. Håber de høje forventninger kan indfries.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club