Pris-markedsføring spiller en meget stor rolle i optikerverdenen. Men flere kæder forsøger nu at mindske prisens betydning.
Senest har Profil Optik med hjælp fra Umwelt fået udviklet en ny platform, og for ikke så længe siden gik optikerkæden, Nyt Syn, også ud i en markedsføring, der skulle flytte fokus mere over på kvalitet.
Profil Optik er Danmarks største optikerkæde, og her vil man med en ny kampagne, søge at ændre dagsordenen og gøre op med profilgrøden på optikermarkedet.
”Ofte ligger optikbutikkerne tæt på hinanden, og vi har oplevet eksempler, hvor en kunde bestiller briller et sted og går ind hos konkurrenten senere for at hente dem. Det er noget vi som den største kæde må forholde os til, og det er baggrunden for vores nye kommunikation,” siger marketingchef, Søren Boelsmand, Profil Optik.
Søren Boelsmand erkender, at Profil Optik ikke kan melde sig ud af prisræset, men “man kan stadig godt sælge kvalitet til små priser uden at være discount” og derfor vil der fortsat være tilbud i kampagnerne.
“Vi vil nu søge at flytte fokus til større faglighed og kvalitet. Tillid og kvalitet har en betydning, når du køber briller og kontaktlinser, og derfor ønsker vi, at service og faglig rådgivning skal være med til at differentiere os.”
Kampagnen kommer bredt ud på tv og print. Men med et kommunikationstryk, der er lavere end de nærmeste konkurrenter handler det om at gøre det smartere. Og kampagnen handler primært om at drive trafik til butik.
“Vi ønsker en mere kvalitativ dagsorden – men vi vil gøre det med et glimt i øjet og vi ønsker at kommunikere med forbrugerne på deres præmisser. Jeg var lige ved at sige i øjenhøjde – men det udtryk kan jeg vel dårligt tillade mig at bruge,” siger Søren Boelsmand.
Kommunikationen og strategien er udviklet sammen med Umwelt, der fik Profil Optik på kundelisten for små to år siden.
”Man kan sige at Umwelt har hjulpet os med at kommunikere den DNA, der allerede findes i kæden og som har gjort os til Danmarks største optikerkæde,” siger Søren Boelsmand.