Uncle Grey bag Fakta-gimmick

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Med en butik på rette beliggenhed, lækre omgivelser og franske gloser bliver en vin oplevet som fem gange dyrere. Uncle Grey står bag koncept.

Uncle Grey står bag konceptet på en pop-up butik på Frederiksberg, hvor en skuespiller forklædt som sommelier brugte franske gloser, fik kunderne til at lytte til vinen og gav dem en rejse rundt i vindistrikter og smagsoplevelser.

Det fik kunderne, der kom ind i butikken, til at vurdere vinene langt over gennemsnitsprisen på 64 kr. Nogle bud sneg sig op på over 600 kr., og dagens gennemsnitlige vurdering lå på 320 kr. – altså fem gange den rigtige pris.

Reelt var det Fakta, der stod bag butikken, og det kom som en overraskelse for kunderne, at man kunne få så god vin til en billig pris. Og det var netop det, man ville vise, fortæller senior kreativ fra Uncle Grey Kristian Skjolborg:

”Med filmen ‘Fakta om vin’ vil vi gerne tage kampen op mod vinsnobberiet. Vi vil gerne have danskerne til at købe den vin, de faktisk synes smager bedst i stedet for at lade sig forføre af dyre omgivelser og flotte adjektiver.”

Han fortsætter:

”Vi vil sammen med Fakta gerne demokratisere kvalitet. Denne pop-up store og filmen, der er lavet, er det første skridt, hvor vi beviser, at du kan få kvalitet til lave priser i Fakta.”

Faktas marketingdirektør Heidi Kessler supplerer:

“I Fakta vil vi gerne fortælle, at kvaliteten af vores varer er langt højere end mange danskere går og tror. Vi håber at filmen kan være med til at vise, hvordan god kvalitet og lave priser kan gå hånd i hånd”

Uncle Grey har udover konceptet, været med til at udvikle filmen, som er lavet af Montgomery med post-produktion af Uncle Grey.

Filmen bliver vist på Faktas egne sociale kanaler og på Youtube, og der vil komme noget aktivering rundt omkring kampagnen, som blandt andre Oath står for.

I løbet af året kan der komme andre markedsføringstiltag, hvor man på andre produkter viser, at man kan få kvalitet til lave hverdagspriser, siger  Kristian Skjoldborg.

Årsagen til, at man valgte at lægge pop-up-butikken på Værnedamsvej på Frederiksberg, er, at man ifølge pressemeddelelsen finder landets dyreste vine på Frederiksberg, hvor gennemsnitsprisen ligger omkring 80 kr.

Til sammenligning finder man landets billigste i Slagelse med en gennemsnitspris på 40 kr.

Credits:
Kunde: Fakta

Kreativt bureau: UncleGrey

Instruktør: Mathias Hovgaard

Produktionsbureau: Montgomery