Uncle Grey lancerer nyt kreativt univers for Jacobsen øl

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Opgaven var at gøre Carlsbergs Jacobsen øl til et mere moderne brand. Se løsningen – kampagnen – her.

For et år siden lancerede Jacobsen øl en ny identitet med deres 33 cl dåser i et farverigt design udviklet af Everland. Nu tager Jacobsen det næste skridt for at blive et mere moderne brand med et nyt reklameunivers produceret i samarbejde med Uncle Grey.

Det nye reklameunivers fortsætter det mønstrede og farverige univers, som er kendt fra dåserne.

”Tidligere har Jacobsen haft fokus på vores bryg og brygmesteren. Det er stadig en vigtig del af vores identitet, men nu udvider vi horisonten i vores univers og breder det endnu mere ud til forbrugerne. Vi vil være mere tydelige omkring vores farverige univers nu,” siger Mads Egeskov Bach, senior brand manager for Jacobsen hos Carlsberg Danmark.

Det nye univers skal være med til at gøre Jacobsen til en øl, der ikke kun er for mad-connaisseurs, selvom man vil bevare sin nysgerrighed til øllets parring med mad.

”Hos Jacobsen er vi er nysgerrige og gør os umage i alt, hvad vi gør. Det har kommet ølentusiasterne til gode i mange år, og vi kommer stadig til at brygge modige og specielle øl, men vi synes også, at Jacobsen skal være en øl for alle. Derfor sigter vi med vores nye kommunikation at komme endnu bredere ud,” siger Mads Egeskov Bach.

Omdrejningspunktet er omkring at gøre sig umage

Reklameuniverset har fokus på 33cl dåserne og deres farverige designs. Det er især mønstrene for øllene Yakima og Juicy IPA, som de to nye reklamefilm tager afsæt i.

”I vores nye univers har vi sat en række mønstre i spil, som vi udfolder på hver af vores øl. På den måde kan vi udforske en ny afkrog af universet hver gang, vi lancerer en ny øl og vise markedet og forbrugerne de nye detaljer,” siger Mads Egeskov Bach.

Lars Samuelsen, creative chairman & CSO hos Uncle Grey uddyber:

”Omdrejningspunktet er baseret på ideen omkring umage. Den ekstra umage, som Carlsberg gør sig når de brygger Jacobsen, og den umage man gør sig, når man samler familier og venner i en social sammenhæng. Vi bringer denne til live gennem det stilistiske univers samt med de filmiske virkemidler, der kendetegner kampagnens æstetisk. En visuel nydelse der understøtter produktets kvaliteter.”

Den første af de to film, der er produceret af Papaya Films London, har kørt siden uge 15 på sociale medier, TV og YouTube frem til udgangen af uge 17. Derudover vises kampagnen på OOH forskellige steder rundt i landet, bl.a. på Amager Torv i København, hvor den er blæst op som 14×15 meter.

Den anden film, som er for Jacobsens nyeste tilføjelse, Juicy IPA, følger trop tidligt på sommeren og kommer ligeledes til at køre på TV, OOH og digitale platforme.

Credits

Credits

  • CLIENT: Jacobsen
    • Mads Egeskov Bach, Sr. Brand Manager Premium Brands
    • Christian Sveigaard, Director Marketing Premium Brands
    • Thomas Busch, Global Creative Consultant
    • Ulrika Eythorsson, Production Consultant
  • CREATIVE agency: Uncle grey
    • Creative Chairman & Chief Strategy Officer: Lars Samuelsen
    • Creative Director: Andreas Hoff
    • Creative, Art Director: Jacob Grandt
    • Executive Agency Producer: Casper C. Rasmussen
    • Chief Operating Officer: Charlotte Porsager
    • Account Coordinator: Johanna Koné
  • PRODUCTION:
    • Production Company: Papaya Films London
    • Director: Joffery Jans
    • Executive Producer: Wojtek Skiba
    • Producer: Rupert Greaves
    • DP: Peter Riis
    • Production Designer: Ivelina Mineva
    • Costume Designer: Elena Radeva
    • Editor: Christopher Coupland
    • Postproduction: UPP
    • Post Supervisor: Lukasz Omasta
    • Colorist: Ondrej Stibingr
    • Post Producer: Kristyna Radkova
    • Audio Production: Thomas Martin (Goldfish Sound)
    • Music Composition: Anders Vestdahl