Ukendt UncleGrey arbejde vandt 1 sølvløve og 2 af bronze

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Cannes 2015: Koncert-app er brugt 1 gang og Cannes er første Award-deltagelse. Med stor succes. Samtidig fik Ogilvy en bronze for WWF.

Mandag aften blev de første fire kategorier i Cannes Lions afsluttet med Awards Ceremony i festivalpalæet. Det blev til 4 danske løver, og opmærksomheden samler sig i første omgang om ét arbejde: UncleGrey med Canon Gig App.

UncleGrey kunne endda tirsdag morgen lægge yderligere 4 shortlister til – for arbejde for Weber og The Council Identity (læs mere her).

Det er et arbejde, der kun har været brugt en gang ved en koncert med Turboweekend, og det har ikke været bragt ind i hjemlige awards. så det er ganske ukendt og Cannes er reelt award-debut.

Men hvilken debut. UncleGrey starter nærmest med klimakset.

Canon Gig App er lavet sammen med Mediamonks i Amsterdam og har fået 4 shortlister på de første dage, som på flot vis blev omsat til 3 løver – 1 i sølv (Promo & Activation) og 2 i bronze (begge i Mobile).

Gig App er en applikation, som koncert-gængere kan bruge til at få de fede billeder i hus. Et 4K Canon-kamera er sat op, og så kan brugerne – via en livestream på deres mobil – vælge ud, zoome ind og gøre ved – og tage det billede, de måtte ønske.

”Indsigten og businesscasen er, at folk har et kamera i deres mobil. Ikke et godt kamera, men et kamera, som de fleste har accepteret som godt nok. Det rigtige fotografi er glemt,” siger Lars Samuelsen, der er Chief Strategy Officer & Head of Digital hos UncleGrey.

Han understreger, at hensigten ikke er at tale imod smartphones, men at demonstrere det gode kameras potentiale:


”Vi valgte koncerter, fordi de typisk er emotionelt betonede, er et social omdrejningspunkt og dér, hvor mobil-kameraer står deres prøve … og dumper. Men ideen er ikke begrænset til koncerter, men er skalérbar,” siger Lars Samuelsen.

Han kalder de 4 shortlister og 3 løver for en af de bedste begyndelser på Cannes Lions, han har oplevet.

UncleGrey har for Canon Nordic gennemført community-projekter, digitale services og et omfattende strategi-arbejde som supplement til et større segmenterings-studie.

”Dette projekt med UncleGrey er interessant, da det fuldt ud leverer på en klar strategisk retning fra os om at fremtiden for Canon bygger på slutbruger indsigt og relevans. Både når vi taler forbrugere eller professionelle brugere,” siger Nordic Marketing Director Morten Nørremølle og fortsætter:

”Initiativet er en naturlig del af vores rejse mod, at holde os relevant for alle de brugere, for hvem billeder er en væsentlig, om end naturlig, del af hverdagen. The Canon camera GIG app viser med al tydelighed denne ambition – og jeg lover, at vores rejse som virksomhed ikke stopper her. Men lige nu er vi som team bare rigtigt glade og meget stolte over resultatet.”

Endnu en bronze til Ogilvy

Ogilvy varmede op til Cannes Lions med at vinde en løve i specialfestivalen Lions Health. Og bureauet – sammen med Geometry Global – gør det bestemt også godt i hovedfestivalen:

2 shortlister og foreløbig 1 løve – i bronze, i Promo & Activation – med samme arbejde; Content Extinct for WWF. Foreløbig, for arbejdet er også med i finalen i Media Lions, der afgøres tirsdag aften.

Cannes Lions 2015 – danske resultater

Løver

Sølv

  • Promo & Activation: UncleGrey med Canon Gig App for Canon

Bronze

  • Promo & Activation: Ogilvy (Geometry) med Content Extinct for WWF
  • Mobile: UncleGrey med Canon Gig App for Canon
  • Mobile: UncleGrey med Canon Gig App for Canon

Shortlistede

  • Media: Mediacom med The Modern Art of Coffee for Nescafé
  • Media: Ogilvy (Geometry) med Content Extinct for WWF
  • PR: Robert/Boisen med The Valentine Experiment for Anthon Berg
  • Promo & Activation: Ogilvy (Geometry) med Content Extinct for WWF
  • Promo & Activation: UncleGrey med Canon Gig App for Canon
  • Mobile: UncleGrey med Canon Gig App for Canon
  • Mobile: UncleGrey med Canon Gig App for Canon
  • Mobile: UncleGrey med Canon Gig App for Canon

Lions Health 2015

Løver

Bronze

  • Pharma: Ogilvy Denmark for Biogen med The Last Letter

Shortlistet

  • Health & Wellness: Kompas Kommunikation og Fosbury for Panodil med The Panodil Safety At Home Initiative