UncleGreys koncert-app løb med 4 ud af 5 shortlister

Peter Engholm og Finn Graversen

Cannes 2015: Den femte tilfaldt Ogilvy. Offentliggørelsen af shortlisterne i 5 konkurrencer betød således, at flere markante danske arbejder ikke kom igennem disse juryers nåleøje.

Opdateret. Cannes Lions varmede op torsdag og fredag med Lions Health, og nu er den årlige kreativitets-festival i det sydfranske for alvor ved at komme i gang.

Søndag blev shortlisterne i 5 ud af 18 konkurrencer offentliggjort. Det drejer sig om 

  • Mobile (18 indsendte arbejder fra Danmark)
  • Press (10 danske arbejder)
  • Innovation (2 danske arbejder)
  • Direct (9 danske arbejder)
  • Promo & Activation (25 danske arbejder)

De 64 bedømte danske arbejder udløste 5 shortlister –

  • 1 til Ogilvy (i form af Geometry Global) for WWF-kampagnen Content Extinct i Promo & Activation
  • 4 af dem gik til UncleGrey, fordelt med 3 i Mobile og 1 i Promo & Activation, for ét og samme arbejde: Gig App for Canon. 

Der er tale om en app, som festival-, koncert- og andre gæster til store arrangementer kan downloade, og som giver dem adgang til at tage et billede med et opstillet high definition kamera.

De får så et link, således at de kan downloade billedet der er en væsentlig bedre kvalitet end dem, man tager med sin telefon.

“We can’t give away the camera but we can give away the experience”, lyder budskabet.

App’en er foreløbig anvendt ved en enkelt koncert med Turboweekend. Uncle Grey står bag ideen og den er udført i samarbejde med Mediamonks i Amsterdam.

Af de 23 danske arbejder, der ikke fandt nåde for Cannes-juryen, ses flere fremtrædende kampagner, der i andre sammenhæng har vundet priser, som Mazda Happy Dogs fra J. Walter Thompson, The Valentine Experiment fra Robert/Boisen for Anthon Berg og self-promotional sagerne Museum of Selfies (Olivia Muus) og The Problem Solver (CP+B).

Fredag blev Lions Health afgjort. Her blev det til bronze for Ogilvy med The Last Lettyer for Biogen og en shortliste til Kompas og Fosbury for The Panodil Safety At Home Initiative.