Af Peter Engholm 25@mail.dk

Tysk bryggeri står bag ambitiøs og interaktiv onlinesatsning, hvor man kan følge en ung fyrs dag med fest og øl – 24 timer i Berlin – på skærmen.

Det tyske bryggeri Veltins har netop lanceret en interaktiv kampagne for deres sub brand Vplus. Filmen kombinerer på en ny måde online-film og et websites interaktive kvaliteter

Bag filmen står den 29-årige danske instruktør Mathias Hovgaard, der i Tyskland er repræsenteret igennem Silbersee Film. De tyske bureauer Serviceplan og Vesch Multimedia var hhv. lead- og onlinebureau på opgaven.

“Kampagnen er en ny måde at tænke filmen ind i det klassiske interaktive web-univers. Du bliver ikke mødt med en film, der afspilles i et klassisk vindue, men af en totaloplevelse”, siger instruktør Mathias Hovgaard.

På sin computerskærm følger man en ung fyrs dag – 24 timer i Berlin. Efterhånden som hans skateboard, mobiltelefon og kamera dukker op på skærmen, giver det bl.a. brugeren mulighed for at klikke i filmen og downloade ringetoner, deltage i konkurrencer eller se, hvor næste Vplus-fest holdes.. Universet benytter sig både af sociale netværk, events og mobile content til at engagere brugeren interaktivt.

“Det var et to dages shoot i Berlin i oktober. Men fordi vi gjorde det på en meget rock’n’roll-agtig måde, har der ligget meget i forproduktionen og postproduktionen. Vi brugte mange locations, hvilket krævede planlægning, og point of view-synsvinklen gjorde, at scenerne skulle tænkes anderledes, end man er vant til. Samtidig byggede vi et nyt kamera-mount for skabe netop POV-vinkel,” siger Mathias Hovgaard.

Den danske instruktør, der har en 2008-nominering ved Young Directors Award med i bagagen, var blandt de fem, der bød ind på opgaven – og netop energien og fremdriften var både grunden til, at han blev valgt til opgaven, og den stemning, der skulle ligge i filmen.

“Udfordringen lå i at skabe en energisk og interessant historie med en stærk fremdrift samtidig med at forholde sig konstruktivt til de link-points, der skulle inkorporeres filmen. Onlinefolkene ville f.eks. gerne have, at linket skulle vises på skærmen i ni sek. – men så længe er der ingen, der kigger på en øl i en film … ikke hvis den samtidig skal have en vis fremdrift”, siger instruktør Mathias Hovgaard.

Se filmen her.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club