Ung dansker bliver global chef for Red Bulls sociale medier

Peter Engholm
25@mail.dk

Medstifteren af det sociale media bureau, Crisp Social, skal fremover lede energidrikkens 28 mio. Likes på Facebook samt Twitter- og Instagram-followers på tværts af 161 lande.

Andreas Borch Hansen er netop tiltrådt stillingen som Global Social Media Manager i Red Bull-koncernen. Det placerer ham samtidig som den dansker med den vel nok højeste stilling inden for sociale medier på globalt plan.

“Jeg er stationeret i Salzburg, med ansvar for at lede henholdsvis 28 millioner Likes på Facebook, 606.505 followers på Twitter og 100.000 followers på Instagram på tværs af 161 lande. Det er naturligvis utroligt spændende for mig at få lov til at arbejde med Red Bull, og jeg er meget ydmyg i forhold til, hvor stort et fællesskab, det drejer sig om – mine beslutninger på daglig basis kan få vidtrækkende konsekvenser for virksomheden,” siger Andreas Borch Hansen til Bureaubiz.

For halvandet år siden stiftede han – sammen med sine to brødre Benjamin og David – det sociale media bureau, Crisp Social, der i sidste måned høstede stor anerkendelse ved at være blandt de relativt få udvalgte på Facebooks liste over Preferred Marketing Developer.

“Jeg tog jobbet, fordi omfanget af Red Bulls inititativer er en enorm mundfuld, og jeg er sulten. Samtidig er det er en af de mest succesfulde marketingdrevne virksomheder i verden, der formår at lange 4,6 millarder sølvfarvede dåser over disken hvert år – og med en 15 pct. årlig vækst,” siger Andreas Borch Hansen.

Efter hans mening vil sociale og digitale mediestrateger i fremtiden blive delt i to grupper:

  1. De, der baserer deres beslutninger og handlinger på evidens-baserede modeller og de enorme datasæt (ofte kaldet Big Data), som sociale medier stiller til rådighed
  2. De, der baserer deres beslutninger og handlinger på deres egne erfaringer og intuition.

“Marketingcheferne har haft en tendens til at falde i sidste gruppe; de tror 100 pct. på deres første indskydelser – og derefter prøve at finde evidens for deres påfald, i videnskaben kaldet confirmation bias – men undersøgelser viser, at intuitionen tager fejl mere end 50 pct. af gangene, hvorfor det ofte bedre kan betale sig at kaste en terning end at tro på sin intuition,” siger Andreas Borch Hansen.

Han tilhører – med egen tilføjelse “forhåbentlig” – førstnævnte gruppe:

“Jeg er stærk tilhænger af den data-drevne tilgang, som jeg var fortaler for hos Crisp, hvor man baserer sine beslutninger på målbare og faktabaserede hypoteser, der efterfølgende og fortløbende kan efterprøves med de enorme datasæt, som eksempelvis 28 millioner Likes formår at skabe i kraft af deres interaktioner på Red Bulls facebookside. Det er en tilgang, der efterhånden er vokset helt ind på min professionelle rygrad, og det er denne “fysiske skavank”, der har ledt til min ansættelse – ambitiøse brands som Red Bull har et ønske om gå fra indskydelser og intuition til data og fakta for at opnå den bedste og mest engagerende sociale mediekommunikation i verden, gerne bedre end Starbucks og Coca Cola,” siger Andreas Borch Hansen.