Af Finn Graversen finn@bureaubiz.dk

Nok en gang slår en dansk studerende til i Cannes’ største ungdomskonkurrence. Mathias Trads vandt sammen med sin svenske makker. Se deres og de andre Future Lions-arbejder her.

Future Lions 2014-vindere; Danske Mathias Trads og svenske Adam Radi

Future Lions, som AKQA arrangerer i Cannes Lions-regi, satte for 10. år i træk deltagerrekord: 1.760 studerende fra 40 lande dystede ud fra den enkle – og inspirerende – brief: ”Reklamér for et produkt fra et globalt brand på en måde, der ikke ku’ ha’ ladet sig gøre for fem år siden – til en målgruppe efter eget valg”.

Og for andet år i træk – og for tredje gang i 2010’erne – var der dansk gevinst: Mathias Trads var sammen med sin svenske makker, Adam Radi, fra School of Communication Art i London blandt årets fem vindende teams.

Det skete med deres idé, Passion is Power, der går ud på at udstyre de brasilianske fodbold-stadions ved VM med særlige fodpaneler. Når tilskuerne hopper, tramper og danser på deres pladser bliver den kinetiske energi udnyttet til at forsyne favelaerne – de brasilianske slumkvarterer – med strøm. VM-tilskuerne ville kunne sikre strømforsyningen frem til OL i 2016 i Rio de Janerio. Brandet er IBM og deres Smarter Cities.

”Vi identificerede 50-70 problemer, som vi godt kunne tænke os at løse. De 10 mest interessante arbejdede vi videre med,” siger Mathias Trads til Bureaubiz og suppleres af Adam Radi:

”Vores skole har ikke egentlige fag, men 12 måneders rullende ide-udvikling. Og lærerne siger, at well-defined problems are problems half solved.”

Mathias Trads er 22 år og har Kreativ Basis fra DMJX i bagagen, mens Adam Radi er 25 år og tidligere har læst design på Berghs School of Communication.

Og både Berghs og svenskere dominerede årets Future Lions: Udover halvparten i Passion is Power blev to ideer fra Bergh-teams hyldet på scenen i Debussy-salen onsdag eftermiddag i festivalpalæet i Cannes. Berghs blev School of the Year.

AKQA fremhæver ofte og gerne det stærkt karrierefremmende i at vinde en Future Lion, og Mathias Trads og Adam Radi – der ganskede passende er tre uger fra afslutte deres tid på School of Communication Art – har allerede fået diskrete, omend ret konkrete følere fra bureauer. De har endnu ikke underskrevet en kontrakt.

I 2010 vandt Thomas Ilum en Future Lion. Han er i dag på McCann i London og vandt tirsdag aften – sammen med Zoe Sys Vogelius – en sølvløve i Mobile for Momondo. Samme år vandt Nicolai Villads og Peter Ammentorp Lund også en Future Lions. De to har bygget AKQA Paris os, og Peter var – som medlem af AKQA’s Future Lions Council – med til at bedømme årets mange indsendelser. Fem rene danske teams kom med på årets shortliste – se dem her.

Sidste år vandt danske Caroline Escobar  sammen med sin makker, Alejandro Ladeveze, fra Miami Ad School i Hamborg en Future Lion. Hun har nu afsluttet uddannelsen og er ved at forhandle en kontrakt på plads – med et bureau i Hamburg.

Future Lions 2014 – De fem vindere

Passion is Power for IBM af Adam Radi and Mathias Trads (School of Communication Art 2.0 i London)

Donate By Update for Apple + Product (RED) af Tim Blaney Davidson og Batisan Lievers (Willem de Kooning Academy Rotterdam)

Google Gesture for Google af David Svedenström og Ludwig Hallstensson (Berghs School of Communication i Stockholm)

Do Zero For Climate Change for Ben & Jerry’s af Fabian Lakander, Pia Hansson Näslund, Afshin Piran, Sebastian Sandberg and Linda Kraft (Berghs School of Communication i Stockholm)

HEARt Me for The Children’s Heart Foundation af Anne Walde and Nicole Schurz (Miami Ad School of Europe)

Opgradér til BureaubizPro og bring dig og dine kollegaer i front med vigtig viden om bureaubranchen.

Kom på forkant med vigtig viden om bureau- og marketingbranchen. 

Med Bureaubiz Pro får du:

  • Regnskabsrapporten og/eller Konkurrenceanalysen digitalt 
  • Fuld adgang til Bureaubiz.dk
  • BureauNyt
  • PersonNyt
  • Bureaubattle
  • Bureaukalenderen
  • Brancheanalyser
  • Udbudsvagten
Køb nu

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev