Bureaustiftere stopper mens legen er god

Peter Engholm
25@mail.dk

“Nyt bureau med nul kunder”. Med den overskrift fik Nicolai Svarer Schwensen stor opmærksomhed for tre år siden. Det blev til både en partner og kunder, men nu lukker de, og han har fået job som tekstforfatter.

Tekstforfatteren Nicolai Svarer Schwensen stiftede i begyndelsen af 2010 et reklamebureau af samme navn; TyveTi. Der var ingen kunder, men stor opmærksomhed, og kort efter fulgte først en partner, Mikkel Stig Christensen, og siden en række kunder. Det gælder bl.a. Berlingske, Tivoli og senest også Ro’s Torv.

Regnskabsåret 2012 er lukket og slukket – med endnu et godt resultat – men det er bureauet også.

”Vi har banket et bureau op fra bunden, haft fine tal hele vejen igennem, og ikke mindst superfede kunder, som vi har været stolte af at arbejde for. Men vi har erkendt, at vi er for forskellige til at være 50/50-partnere. Og med den erkendelse synes vi, at man er forpligtet til at tage tyren ved hornene. Derfor har vi stoppet, mens legen er god – og svaret enhver sit. Vi har opsagt partnerskabet og lukket i god ro og orden,” siger Mikkel Stig Christensen, der var adm. direktør i TyveTi.

Nicolai Svarer Schwensen er tiltrådt en stilling som tekstforfatter på Ocean Agency på Østerbro i København. Før TyveTi var han tekstforfatter på Bates Y&R. Mikkel Stig Christensen har stiftet sit eget selskab, Golden Box Office.

”Jeg kom med 10 års erfaring som artbuyer hos Bates, hvor jeg sluttede som produktions- og tegnestuechef . Læg dertil 3 år med TyveTi, hvor jeg havde mange kasketter – ikke kun administrerende, men bl.a. også kontakt og new bizz. Jeg er reelt en bureauproducer, hvad enten jeg arbejder for bureauer eller direkte hos den enkelte kunde. Jeg er produktionschefen, der ved, hvad tingene er værd – og hvad folk er værd, det vil sige, at jeg handler med unika hver gang og med en dyb respekt for de kreative,” siger Mikkel Stig Christensen.

Den førnævnte gode ro og orden i lukningen er også gået igen i forholdet til kunderne, idet bureauet ikke har ”battlet om kunderne” internt, men informeret dem om situationen og ladet det være op til dem, om de ville med den ene eller den anden – eller fortsætte med noget helt tredje.