Unge butiksansatte giver dårlig service

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Butikker mangler en politik om, hvordan kunderne skal behandles i butikken, på hjemmesiden og i callcenteret.

Dansk service er for dårlig, skriver Berlingske i en artikel over to sider i dagens avis.

Det samlede salg i de danske butikker er på niveau med 2003, mens vores nordiske naboer har haft stigninger på 26-32 procent.

Det er butikkernes egen skyld, mener flere eksperter. For de ansætter unge og uerfarne medarbejdere, og det går ud over serviceniveauet, siger Bruno Christensen, direktør i konsulenthuset Detailhandles Promotion:

”I dagligvarebutikkerne oplever man de unge, uvidende medarbejdere, når man aflægger besøg om aftenen eller om søndagen. Spørger man om placering af produkter eller nye tilbud, som burde være tilgængelige, er det som at spørge en dør – ingen reaktion”, siger Bruno Christensen til avisen.

Lektor ved CBS, Mogens Bjerre mener, at den dårlige service er et ledelsesproblem:

”I min verden er det et ledelsesproblem, at der mangler motivation og engagement. De unge mennesker er jo ikke hverken uvidende eller uengagerede i sig selv, men de skal have en sikkerhed i at møde kunderne i øjenhøjde og med støtte fra det nærmeste ledelseslag – og ikke mindst støttes i hvad service er i den pågældende butik eller kæde”.

Det er ifølge lektoren de færreste, der klart har formuleret en politik om, hvordan kunderne skal behandles og betjenes, når de besøger butikker, hjemmeside og callcenter.

Henrik Meng fra Meng & Company, der er ekspert i kundeservice, siger kort og godt: ”Jeg savner noget nerve, nærvær og interesse” (Berlinske Business, p. 10-11).