Af Peter Engholm 25@mail.dk

22 unge fra Kreative Kommunikation skal på studietur til Cannes Lions. De har samlet penge i et år, og indsamlingen kulminerer på fredag med en støttefest, en kreativ kollision.

Når The White Room i Kødbyen, København, slår dørene op på fredag, da er anledningen ikke – i al fald ikke udelukkende – drik&dans, men derimod en støtte til fremtidens kreativitet.

“Vi er 22 unge mennesker fra Kreativ Kommunikation 2. år på Mediehøjskolen, der tager til Cannes Lions til sommer. Og dét hænger ikke sammen pengemæssigt, hvis ikke vi henter midler på forskellig vis. Vi har samlet ind i et år, bl.a. med julebingo og et legat fra GA Fonden, vi har været runnere og holdt fredagsbar på Creative Circles jurydag – og nu holder vi en fest, for at gøre det hele lidt sjovere og mindre tigger-agtigt,” siger Jonas Quist Nielsen, der er blandt initiativtagerne.

Hvis de 22 studerende skulle have fly, ophold og adgangspas til Cannes-festivalen betalt, så skulle der indsamles i alt 230.000 kr. Dét mål er urealistisk, erkender Jonas Quist Nielsen, men han forventer, at egenbetalingen vil blive spiseligt for et ungt menneske på SU.

“Støt et godt formål. Og det gode formål er i dette tilfælde fremtidens kreativitiet. Det er en studietur til verdens bedste bureauer, der skal inspirere os til federe og opmærksomhedsskabende løsninger,” siger Jonas Quist Nielsen.

At en studerende siger, at han eller hun skylder skolen alt, er ikke kun forbeholdt gamle dages skåltaler, men tæt på den barske virkelighed her – for Cannes-opholdet er bestilt, og Mediehøjskolen har lagt ud.

“Vi har inviteret de øvrige kreative skoler til festen, fordi vi ikke samarbejder på tværs til daglig. Så det er også en chance for at møde andre kreative – og bureauerne er også velkomne: Både de unge og de kreative chefer. De kender ikke os – og omvendt. Her er chancen for at møde hinanden uformelt,” siger Jonas Quist Nielsen.

Og i denne omgang er det ikke “gi’ et job”, men “gi’ en skærv” …

“Ja, det kan du godt sige. Entreen på en 50er går ubeskåret til vores tur.”

Læs mere om Kreativ Kollision på Facebook.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club