Unge reklamefolk kan ikke markedsføre til de ældre

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Der er penge i de ældre og der bliver flere og flere af dem. Trendforsker mener, at unge reklame- og marketingfolk ikke ved, hvordan man markedsfører og sælger til de ældre.

Der er penge i de ældre og der bliver stadig flere af dem.

Poul Erik Jakobsen, trendforsker og direktør i PEJ-Gruppen, undrer sig over, at de ældre bliver overset, når de allerede er milliarder af kroner værd og bliver endnu mere værd i fremtiden.

”De ældre har flest penge men samtidig er det den gruppe, som virksomhederne er dårligst til at forstå og tilpasse sig”, siger han til Berlingske.

Og at der er penge i de ældre, bakkes op af statistikken, der viser, at de ældste danskere bruger stadig flere penge på sig selv.

F.eks. viser en måling fra TNS Gallup, at danskere over 65 år gik på restaurant 19 gange i gennemsnit i 2011, mens det var 15 gange i 2007. Samtidig øgede de udgiften på restaurantbesøg fra 4.434 kroner i 2007 til 5.023 kroner i 2010.  

Også de 50-64-årige øgede deres gennemsnitlige restaurantbesøg fra 2007 til 2011, nemlig fra 32 til 34.

Tivoli og Bravo Tours melder også ud i Berlingske om en stigning i andelen af ældre gæster.

Poul Erik Jakobsen mener, at virksomhederne burde tilpasse sig og ikke lade unge mennesker stå for produktdesign, markedsføring og salg:

”Der sidder måske en 28-årig produktdesigner, en 29-årig AD’er og en 30-årig produktionschef og skal udvikle produkter til en 65-årig, men det er de ikke særlig gode til. De har ikke nogen forståelse for, hvordan han lever sit liv, for de har aldrig selv prøvet noget lignende”.  

Både Dorthe Weinkouff Barsø, der er underdirektør i Tivoli og Katia Østergaard, der er direktør i restauranternes brancheorganisation Horesta, advarer mod at tilpasse sig for meget efter, hvad man tror, de ældre vil have.

Både fordi de har en meget forskellig smag og fordi at selvom man er fyldt 60 år, har man ikke nødvendigvis behov for at blive sat i bås med folk på sin egen alder (Berlingske Business, p. 16-17).