Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Der er penge i de ældre og der bliver flere og flere af dem. Trendforsker mener, at unge reklame- og marketingfolk ikke ved, hvordan man markedsfører og sælger til de ældre.

Der er penge i de ældre og der bliver stadig flere af dem.

Poul Erik Jakobsen, trendforsker og direktør i PEJ-Gruppen, undrer sig over, at de ældre bliver overset, når de allerede er milliarder af kroner værd og bliver endnu mere værd i fremtiden.

”De ældre har flest penge men samtidig er det den gruppe, som virksomhederne er dårligst til at forstå og tilpasse sig”, siger han til Berlingske.

Og at der er penge i de ældre, bakkes op af statistikken, der viser, at de ældste danskere bruger stadig flere penge på sig selv.

F.eks. viser en måling fra TNS Gallup, at danskere over 65 år gik på restaurant 19 gange i gennemsnit i 2011, mens det var 15 gange i 2007. Samtidig øgede de udgiften på restaurantbesøg fra 4.434 kroner i 2007 til 5.023 kroner i 2010.  

Også de 50-64-årige øgede deres gennemsnitlige restaurantbesøg fra 2007 til 2011, nemlig fra 32 til 34.

Tivoli og Bravo Tours melder også ud i Berlingske om en stigning i andelen af ældre gæster.

Poul Erik Jakobsen mener, at virksomhederne burde tilpasse sig og ikke lade unge mennesker stå for produktdesign, markedsføring og salg:

”Der sidder måske en 28-årig produktdesigner, en 29-årig AD’er og en 30-årig produktionschef og skal udvikle produkter til en 65-årig, men det er de ikke særlig gode til. De har ikke nogen forståelse for, hvordan han lever sit liv, for de har aldrig selv prøvet noget lignende”.  

Både Dorthe Weinkouff Barsø, der er underdirektør i Tivoli og Katia Østergaard, der er direktør i restauranternes brancheorganisation Horesta, advarer mod at tilpasse sig for meget efter, hvad man tror, de ældre vil have.

Både fordi de har en meget forskellig smag og fordi at selvom man er fyldt 60 år, har man ikke nødvendigvis behov for at blive sat i bås med folk på sin egen alder (Berlingske Business, p. 16-17).

Kommentarer

  1. Ældre er jo bare unge der er blevet klogere – og derfor ikke finder sig i hvad som helst. Hvis man forstår det, kan man sagtens markedsføre til ældre selv om man kun er 25 år. Man behøver ikke nødvendigvis at have prøvet alt, for at få en god ide. Personligt har jeg lavet adskillige kampagner for div. bilmærker (Volvo og Renault bl.a.) uden dengang at have kørekort. Ligesom det også lykkedes mig at lave Tampax markedsføring uden kønsskifteoperation. Det kræver hjerne, indsigt og viljen til at sætte sig ind i andre menneskers liv. Det tager tid – og det er måske det, de unge markedsførere har mindst af. Jeg tror på at talentet er der. Viljen og tiden kniber det måske lidt med.

  2. Sikke noget pladder at man skal være i målgruppen for at kunne lave god kommunikation til den. Det handler om at have en god planner/strateg, der kan sikre et ordentlig grundlag, som de kreative kan lave kommunikationen på. Alder er et relativt begreb, om kommunikation, der tilpasses ‘modne’ mennesker, bliver tit meget forkrampet. Se bare mange bankers forsøg på at kommunikere til pensionskunder/pensionister = Ældre glade mennesker med forlorne tænder og permanentet blågråt hår. Ingen kan spejle sig i det.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club