Af Jesper Vogelius, journalist
Foto: Istock.

Du skal behandle medarbejderne som kunder, hvis du vil holde på dem. Sådan lyder mantraet i en ledelsesfilosofi, som også vinder indpas i bureaubranchen.

En række virksomheder er begyndt at behandle deres medarbejdere som var de deres kunder. I praksis betyder det, at virksomhederne i højere grad er opmærksomme på medarbejderens behov i forhold til bl.a. fleksibilitet og generel omsorg på jobbet.

Det amerikanske reklame- og marketingmedie The Drum har talt med en række bureauer om, hvorvidt såkaldt ’servant leadership’ (tjenende ledelse) kan hjælpe med at fastholde talenter.

Ifølge The Drum følger servant leadership filosofien om, at virksomheder bør fokusere på deres medarbejderes vækst og velvære. Det er en kontrast til forholdene før covid-19-pandemien, hvor mange bureauer og store virksomheder brugte frynsegoder for at tiltrække de bedste talenter. Efter pandemien har mange været nødt til at grave dybere for at sikre, at medarbejderne føler sig prioriteret, skriver mediet.

M&C Saatchis administrerende direktør Jodie Fullagar siger til The Drum, at servant leadership udgør en stor del af bureauets rekrutteringsetik.

”Vi har en mission om, at vi kun ansætter kompetente mennesker, der udfører et flot stykke arbejde og er behagelige at arbejde sammen med. Men det ‘behagelige at arbejde sammen med’ er ikke kun en egenskab ved vores medarbejdere, men også en standard for vores kultur og lederskab. Vi investerer meget tid og ressourcer i at sikre, at vores medarbejdere trives, og det betyder, at vi tiltrækker og udvikler de bedste talenter.”

Jennifer Shappley, VP for Global Talent Acqusition hos LinkedIn, forklarer i artiklen, at politikker vedrørende fleksibelt arbejde og mental sundhed kan hjælpe arbejdsgiverne med at opnå en betydelig stigning i medarbejdertilfredsheden og en stigning i rekrutteringen.

“LinkedIn-data viser, at når medarbejderne er tilfredse med deres virksomheds fleksibilitet med hensyn til tid og sted, er der 2,6 gange større sandsynlighed for, at de er glade, og 2,1 gange større sandsynlighed for, at de vil anbefale andre at arbejde i virksomheden,” siger hun og fortsætter:

“Hvis medarbejderne føler at der bliver taget hånd om dem på arbejdet, er de 3,2 gange mere tilbøjelige til at være glade på arbejdet og 3,7 gange mere tilbøjelige til at anbefale deres virksomhed som arbejdsplads til andre.”

Shappley mener også, at det vil være afgørende at lave tiltag for at sikre sig de bedste talenter fra den kommende generation af arbejdstagere, idet især Generation Z – altså personer født mellem cirka 1997-2012 – i stigende grad søger virksomheder, der investerer i deres behov. 

Læs den oprindelige artikel her

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club