Af Peter Engholm 25@mail.dk

E-handel kommer til Grønland – leveret af et dansk bureau, der er under to år gammelt. Bag det står dog rutinerede kræfter.

Når e-handel kommer til Grønland i løbet af foråret 2012, er det med en shopløsning udviklet af det københavnske webbureau CPH Cloud Company.

Bureauet vandt opgaven om den grønlandske detail-kæmpe KNI A/S’ kommende webshop Pisisa.gl (grønlandsk for “stedet hvor vi handler”) efter en udbudsrunde i efteråret, faciliteret af eCapacity, der i øvrigt også er konsulenter på Irmas kommende offensiv på onlinehandel.

CPH Cloud’s to stiftere og ejere, Anders Hjarnaa og Jørgen Juul, er lige nu på rundrejse i Grønland for at præsentere webshoppen for købmændene i KNI’s detailled – Pilersuisoq-butikkerne, der har forsyningspligten i det svært fremkommelige land.

“Det er en drømmeopgave at få lov til at være e-commerce pionerer i Grønland. Der er mange udfordringer, der adskiller sig fra traditionel e-handel, og samtidig er shoppens sigte ikke kun kommercielt, men i høj grad public service for et helt land, og det giver en ekstra dimension, der faktisk gør mig helt varm om hjertet” siger Jørgen Juul.

E-commerce i Grønland er jomfrueligt, og bureauet er ungt: CPH Cloud Company blev etableret forrige sommer, men de to stiftere er ingen virtuelle årsunger, idet de tidligere har været partnere i Juul & Stejle, der var blandt Danmarks første webbureauer.

I 2008 fusionerede bureauet med Hello Group, hvor man blev partnere – i et par år, indtil Juul og Hjarnaa gik egne veje på ny.

CPH Cloud Company står bl.a. bag Fritz Hansens ambitiøse webshop, der bl.a. er med i kampen om årets E-handelspris. Men det grønlandske job er flere henseender enestående: Der er enorme afstande mellem byer og bygder, ingen veje mellem dem, og havet fryser til om vinteren i de nordlige egne. Det har hidtil sat nogle naturlige begrænsninger for e-handel, som KNI og pisisa.gl vil gøre op med.

“Det er anden gang, vi er heroppe, men vi er slet ikke holdt op med at være forundrede over, hvor fantastisk det er på alle måder. Grønland er virkelig en anden verden. Så kæmpestort og lille et samfund på en gang. Det sætter virkelig logistik-udfordringerne inden for e-handel i relief, og det er et fantastisk projekt, som vi er stolte over at være en del af,” siger Anders Hjarnaa.

Og kort tilbage til begyndelsen af denne artikel – for hvad dækker førnævnte begreb “detail-kæmpe” så over: KNI er 100 pct. ejet af Grønlands Selvstyre, det har ca. 1.000 fuldtidsansatte og omsætter for ca. 2,1 mia. kr.

Virksomheden driver detailbutikker under navnet Pilersuisoq med butikker i 12 byer og 53 bygder, 3 depoter samt Duty-Free handel i Grønlands 2 internationale lufthavne i Kangerlussuaq og Narsarsuaq samt distribution af øl, tobak og sodavand til hele Grønland. Derudover varetager KNI forsyningen af flydende brændstoffer ved energidivisionen Polaroil.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club