Af Peter Engholm 25@mail.dk

Stand-upperen Jonatan Spang kommer ud i rekord-oplag, når hans dvd, Bryllup, lanceres i weekenden. SuperBrugsen står nemlig for lanceringen og vil forære 1 million dvd'er væk.

Julen er traditionernes tid, men SuperBrugsen går utraditionelt til værks, når supermarkedskæden fredag og lørdag i denne uge deler ikke færre end én million dvd’er ud til kunderne – vel at mærke premiere-dvd’en ”Bryllup” med komikeren Jonatan Spang. Det er det største oplag nogensinde på en dvd produceret til det danske marked.

”Det er en stor satsning for os, men der bliver i forvejen investeret store summer i at få forbrugernes opmærksomhed op mod jul – og vi vil også gerne gå nye veje for at få denne opmærksomhed, ved at glæde vores omgivelser med en gave,” siger Kenneth Pedersen, der er kædedirektør i SuperBrugsen.

Dvd-rekorden er ekstra usædvanlig – for dvd-markedet er i reelt opbrud. Hvis en kendt kunstner kunne sælge 130.000 dvd’er med sit show for blot nogle få år siden, så skal vedkommende indstille sig på et fircifret salg i dag.

Og det var netop med denne erkendelse, at Jonatan Spang henvendte sig til et bureau, som i denne uge kan fejre sin ét-års fødselsdag. Instant Major er et musikbureau, som tidl. ejer af People Group-bureauet CulturePeople, Daniel Vangsgaard, har stiftet sammen med bl.a. Michael Ritto.

”Dvd-salget er dødt – det kan man begræde, men man kan også se det som åbent land og en ny legeplads. Jonatan Spang hyrede os til at finde alternative måder at få dette show ud på. Vi afsøgte en lang række muligheder, herunder at samle en dialog op, som havde været mellem Jonatan Spangs manager og SuperBrugsens kommercielle direktør, Jeff Salter. Vi fandt i fællesskab på denne løsning, der er til 56-dobbelt platin, hvis så mange dvd’er var langet over disken i køb,” siger Daniel Vangsgaard.

Hvis den ene million Bryllup-dvd’er var blevet solgt til vejledende udsalgspris, ville der have været tale om en udskrivning på 150 mio. kr. Selv om der er tale om en handel til en betragteligt lavere pris, så drejer det sig immervæk om give-aways, der fylder fire lastvogntog.

Hverken Kenneth Pedersen eller Daniel Vangsgaard vil sætte beløb på fremstødet, der bliver markedsført på tv, sociale medier, eb.dk og bt.dk samt i både Coops medlems-mails og SuperBrugsens tilbudsaviser. Men begge parter vil godt sætte ord på fordelene:

”Jonatan Spang får et langt større reach end ellers, og dermed bliver hans brand styrket. Han er garanteret en indtjening, og det er uden risiko for ham at få dvd’erne produceret – det er sket i partnerskab med SuperBrugsen, og jeg har selv været i Kina og hente dvd’erne, som er produceret til lave priser,” siger Daniel Vangsgaard.

Han suppleres af Kenneth Pedersen:

”Heldigvis ved mange, hvor den nærmeste SuperBrugsen er – men vi kan se, at mange søger på netop dét, og det giver os grund til at tro på en høj kundestrøm fredag og lørdag. Vi håber, at det aflejrer sig – og efterlader et indtryk af en kæde i topform og med overskud i forhold til sine kunder.”

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club