Af Peter Engholm 25@mail.dk

Maersk Group har lagt 11 film-fortællinger om danskerne i hænderne hos et kollektiv af unge talenter – for at få nye ideer og en uimponeret tilgang til den syvtakkede koncern.

A.P. Møller-Mærsk er i både størrelse og arv Danmarks tungeste virksomhed – men da man ville fortælle sine danske nutids-historier valgte man alt andet end det etablerede og de tunge erfaringer. I stedet gik man til et lille og ungt produktionsselskab, hvis ene instruktør netop havde leveret sin afgangsfilm på Den Danske Filmskole, da projektet gik i gang.

”De skjulte fodaftryk” er det – næsten beskedne – afsæt for Maersk Group og danskerne – en fortælling lanceret over 4 sider i Mærsk’ netop offentliggjorte årsrapport og fulgt op med 11 små film-fortællinger fra Mærsks danske arbejdspladser. Sidstnævnte er leveret af Bread and Butter.

”Maersk Group er stor, global virksomhed – men grundlagt i Danmark, med dansk hovedkontor og danske værdier. Vi vil gerne fortælle, hvorledes vi bidrager til det danske samfund,” siger Anders Rosendahl, der er Senior Communication Partner i Maersk Group.

Og det er fortællinger snarere end tørre tal, som Maersk Group vil levere. Årsrapporten nævner, at der (trods frasalg de senere år) er over 6.000 fuldtidsansatte i Danmark. Koncernen betalte sidste år 4,7 mia. kr. i skat i Danmark, og Maersk Groups samlede bidrag var i 2012 på 46 mia. kr. – svarende til 2,5 pct. af det danske BNP.

”Jeg begyndte at researche på historierne for to år siden og tog på rundrejse til de enkelte Maersk-arbejdspladser. Og for halvandet år siden tog vi kontakt til produktionsselskaber. Først dem, som vi havde et samarbejde med i forvejen. Men vi ville gerne have nye ideer og et frisk syn på Maersk, så vi kontaktede Den Danske Filmskole, dokumentar-linjen, og fik bud fra tre. Vi endte med at vælge Bread and Butter,” siger Anders Rosendahl.

Han tilføjer:

”Det er en flok unge fyre, der ikke ligefrem har shipping-drømme. De er neutralt indstillede over for Esplanaden, og det er lige præcis den uimponerede tilgang, vi gik efter. Det giver det mest troværdige resultat.”

Kernen i det kreative kollektiv, Bread and Butter, er instruktørerne Laurits Flensted-Jensen og Kristian Foldager samt fotograf Mathias Døcker og producer Mikkel Skov. Sidstnævnte siger:

”Mærsk udviste mod ved at give os et ansvar. De udstak de store historier og gav os rummet til at fortælle de små historier. Den store historie var f.eks. Lindø, hvor Mærsk har skudt 200 mio. kr. ind i en industripark – den lille historie er om parkens sikkerhedschef, der er kommet på værftet som dreng, da hans far arbejdede der.”

Mikkel Skov tilføjer:

”De 11 film er alle dokumentariske, men tilgangen er forskellig – der er bl.a. multiplot-historier og mere sanselige fortællinger.”

Filmene kan ses her. Læs mere om Maersk Group og danskerne her – på side 38-41.

Kommentarer

  1. Virkelig fint initiativ – ville være super, at flere gjorde den slags. Lidt ærgerligt, at resultatet ikke er mere interessant, men stadig et rigtig godt skud på stammen efter ny inspiration.

    Og for at undgå at blive overfaldet af Finn G for ikke at komme med konstruktiv kritik, skal jeg nok lige uddybe at det jeg mener med, at det ikke er ‘mere interessant’ er, at filmene ikke på nogen måde er nyskabende eller som sådan føles særligt inspirerede. De ligner corporate film som man har set dem tusinde gange før og bliver hurtigt “lidt” kedelige. Man kunne have håbet, at ungt drive og energi havde turde arbejde mere med formatet, fortællesproget, formidlingen og rammen – det er blevet meget sikkert ift. hvad udgangspunktet var for projektet.

  2. De er super fine og flotte – men de kunne godt være skåret noget mere skarpt. De er liiiidt lange i spyttet 🙂

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club