Unikt trykkoncept giver pote

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Trykkoncern vinder markedsandele ved at tilbyde faste trykstandarder og hurtige leveringstider.

Lasertryk.dk formår endnu en gang at skabe et rekordregnskab i et marked, der på fem år er faldet 24 procent.

Trykkerikoncernen – der blev etableret i 1999 og som har opkøbt Digital Trykkeriet og Trykkestedet i Aarhus – nåede sidste år en omsætning på 187 mio. kroner, hvilket er en fremgang på 29 procent.

Koncerndirektør Esben Mols Kabell siger til Børsen, at Lasertryk.dk’s succes er baseret på at kunderne deler trykomkostningerne.

”Det koster en del penge at sætte en trykmaskine i gang. Ved eksempelvis at trykke 36 kunders forskellige postkort på samme ark, kan alle disse kunder dele omkostningen ved at starte trykmaskinen.”

Det betyder til gengæld også, at kunderne må finde sig i nogle tryk-standarder og ikke selv kan vælge frit. Men det sammenholdt med hurtige leveringstider, har altså givet Lasertryk.dk en konkurrencefordel i et presset marked (Børsen, p. 14).