Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Koncernen hædres for mange års innovativ markedsføring, der har ført til næsten 200 løver.

Årets annoncør i Cannes bliver i år den hollandsk-engelske Unilever koncern, som står bag etstort antal brands inden for føde-og drikkevarer samt husholdningsprodukter.

Arrangørerne bag festivalen, der er verdens mest prestigegivende reklamekonkurrence, fremhæver i en pressemeddelelse, at Unilever vandt sin første løve i 1961 for Omo og siden er det blevet til næsten 200 løver.

En af de seneste års mest berømte og belønnede kampagner fra Unilever er Dove fra 2007.

Prisen som årets annoncør gives til firmaer, der har dedikeret sig til inspirerende og innovativ markedsføring, der opmuntrer det kreative arbejde, deres bureauer skaber.

Det har Unilever så gjort i mange år – men pudsigt nok gør koncernen sig netop i denne tid bemærket ved at satse på crowdsourcing – d.v.s. at lade forbrugerne forme markedsføringen på en række produkter. Det gik bl.a. ud over engelske Lowe, der mistede Peperami-budgettet.

“Som en af verdens største firmaer inden for forbrugsgoder, berøres millioner af mennesker rundt om på jorden hver dag af reklame for Unilever brands. Gennem årene har firmaets marketing været kendt for at omfavne kreativiteten og innovationen, som har drevet det stærke arbejde fra bureauerne,” siger festivalens formand, Terry Savage.

Prisen vil blive modtaget af Keith Weed, der Unilever’s øverste marketingchef og medlem af koncernens øverste ledelse.

Unilever havde i 2009 en omsætning på ca. 300 mia. kr., 163.000 ansatte i omkring 100 lande samt 400 brands i 14 forskellige kategorier.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club