En konkurrence, hvor forbrugerne kan komme med ideer til et slogan, en reklamefilm eller lignende, er ikke usædvanligt.
Men for det meste er det at betragte som en del af en PR-strategi.
Det er dog ikke tilfældet for Unilever, som på det engelske marked har fyret bureauet til fordel for en forbrugerkonkurrence.
Det drejer sig om snackbrandet Peperami, som hidtil har været håndteret af Lowe London.
Meldingen fra Unilever er, at bureauet har udført et så godt arbejde, at mærket nu er en oplagt kandidat, for, hvad man kalder “Crowdsourcing”.
Derfor er Lowe London blevet fyret fra mærket.
Hvis man undrer sig over moralen i den melding, så er der dog mere at undre sig over.
Unilever udlover ca. 50.000 kr. i “dusør” til vinderen af konkurrencen om at komme med ideer til tv og print annoncer og forventer, at der ikke kun kommer ideer fra almuen men også fra professionelle i den kreative verden.
Samtidig udelukker Unilever ikke at tage samme initiativ på andre mærker.
“Vi leder efter en langsigtet model til at producere indhold, og jeg holder Simon Clift involveret (Unilevers Chief Marketing Officer). Han er interesseret i at se, hvordan det udvikler sig. Der vil være en offentlig bedømmelse af, hvad vi kommer ud med, det er risikabelt, men det er en risiko, der er værd at tage”, siger Matt Burgess, der er adm. dir. for den Unilever-division, der står bag Peperami.
Peperami briefen annonceres i fagpressen, på www.ideabounty.com samt viralt.
“Vi søger ikke ideer, der er noteret på bagsiden af en Post-it. Vi ønsker at komme ud med en annonce, der har samme produktionskvalitet som normalt for os. Dette er ikke et stunt. vi ønsker at gøre dette vedvarende”, siger Matt Burgess.
Ideabounty er et 10 måneder gammelt sydafrikansk site, som andre store annoncører har prøvet af.
Kilde: AdAge