Der er ikke megen trøst i at vide, at andre er i samme båd – hvis båden er læk.
Hvad Unplugged gik igennem sidste år, kan man andre bureauer nikke genkendende til. Men det gør ikke forløbet med en stærkt sivende bruttoavance mere fortrøstningsfuld.
“Det er ingen hemmelighed, at 2009 var et svært år. Tre store kunder skruede ned for lyset, og en af dem trak siden stikket. Vi troede et langt stykke hen ad vejen, at det nok skulle gå, og derfor var vi lidt længe om at trimme styrken til,” siger Jens Mark, adm. direktør og partner i Unplugged.
Og da endelig styrken – der ved indgangen af 2009 var på 12 – skulle trimmes, gjorde det ondt, takket være lange medarbejder-relationer. Både menneskeligt og økonomisk, fordi lange relationer betyder lange opsigelsesvarsler.
“Vi er 10 personer nu, og vi er rykket sammen i bussen. Det er en dedikeret flok, og vi har satset intenst på new bizz og på webdelen. Det har givet nye kunder, bl.a. Jydsk Vindueskompagni, og nye opgaver for eksisterende kunder. Samtidig har to af de tre nævnte storkunder skruet op for blusset igen,” siger Jens Mark.
2009 var et elendigt år, og bureauet valgte at tage hele skraldet på én gang, for dermed at få visket tavlen ren. Og 2010 er kommet godt fra start.
“Første kvartal var forrygende, andet kvartal ser fornuftigt ud. Vi er flyttet og har nu plads til at have flere siddende hos os. Vi går efter freelancere, som vi kan trække på løbende,” siger Jens Mark.
Nøgletal for Unplugged
- Bruttoavance 4,2 mio. kr. -37,3 pct.
- Bruttoavance pr. medarbejder 350.000 kr. -26,9 pct.
- Lønandel 134 (94)
- Resultat af primær drift -2,259 mio. kr. -133,1 pct.
Bruttoavance er estimeret af Bureaubiz