Unuanceret rapport om konkurstruede bureauer

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Er der virkelig 848 reklamebureauer i Danmark? Så skal man i hvert fald have mange små lokale bureauer med, og giver det så mening at lave statistikker på, hvor mange af dem, der er konkurstruede?

Statistik kan bruges til meget. Men som Free-guruen Chris Anderson i går fortalte på Bureaubiz, så skal man huske sin sunde fornuft, når man arbejder med store mængder data.

Kreditvurderingsbureauet Experian har begået en analyse om bureaubranchen, der fortæller, at hver fjerde bureau er truet af konkurs, og den historie fortælles videre af Børsen.

Et bureau er konkurstruet, hvis det i sidste regnskabsår havde underskud, og egenkapitalen var mindre end selskabskapitalen. Den definition kan sikkert være rimelig nok, men der er et andet tal, der stikker i øjnene: Analysen rummer regnskaber for 848 bureauer.

848? Er der virkelig så mange bureauer i Danmark?

Danske Reklame- og Relationsbureauers Brancheforening har 73 medlemmer, og Bureaubiz har i sin årlige bureaurapport godt 200 bureauer med – heraf 96 reklamebureauer. De 200 bureauer repræsenterer en samlet bruttoavance på 4,6 mia. kr., hvilket er langt hovedparten af den etablerede bureaubranche.

Dansk Brancheanalyse, der også laver en årlig bureaurapport, har lidt over 200 bureauer med.

Der er givet plads til at tage flere bureauer med i rapporterne – men der er meget langt op til 848, så hvor kommer de fra?

Denne artikels forfatter bor i Farum. Går man ind på Krak og søger på “reklamebureauer” og “3520” dukker der faktisk 18 bureauer op – dog ikke navne, som jeg trods 25 år med reklamebranchen som stofområde er stødt ind i. De findes rundt om i byen på bl.a. villaveje og i Farum Midtpunkt og syv af dem står opført som et Aps.

DRRBs formand, Mona Juul er inde på det samme.

“I alle brancher finder man en stor underskov af virksomheder. Rundt om i landet findes et stort antal små og lokalt orienterede bureauer, der netop først og fremmest betjener små og lokale kunder. De er naturligvis også en del af branchen, men nok ikke umiddelbart dem, de fleste tænker på, når der tales om bureaubranchen – og er dermed ikke i direkte konkurrence,” siger Mona Juul og fortsætter:

“Når vi befinder os i usikre økonomiske tider, så kan man sige, at der måske er for mange bureauer til for få opgaver. Omvendt er der jo ikke noget, der tyder på, at bureaubranchen ikke længere er attraktiv. Der kommer fortsat mange nye mindre bureauer ind i branchen. Det hører jo også med til det samlede billede.”

Der tegner sig da også et noget andet billede end en konkurstruet branche, når man kigger på Bureaubiz’ årlige rapport, der bygger på samme periode som Experian.

Bureaubranchen rummer her ikke kun reklamebureauer, men også media-, digitale-, pr-, design- og dialog-bureauer, og det samlede resultat var en markant fremgang i 2011.

Overskuddet steg med 48 pct. og overskudsgraden steg fra 7,5 til 10,2.

Det er selvfølgelig ikke et udtryk for, at dårlige tider ikke kan udløse konkurser. Det er det lille bureau, Umloud et eksempel på.

Bureauet havde i 2011 et resultat før sat på minus 25.000 mod et overskud på knap 600.000 kr. året før. Egenkapitalen var fire gange så stor som selskabskapitalen, så bureauet var altså ikke konkurstruet i henhold til Experians definition.

Udviklingen for bureauet i 2012 havde bare været så dårlig, at det knækkede halsen.

Tiderne er usikre, og derfor vil man opleve konkurser -  både blandt underskoven og den etablerede bureaubranche. Spørgsmålet er bare, om det giver mening at bedømme den etablerede branche på tal fra underskoven.

Tallet for DRRBs medlemmer er da også helt anderledes. Her lever 6 ud af 73 bureauer op til definitionen på at være konkurstruet – altså hvert 12. bureau.