Både mandag og tirsdag forsøgte vi at få kontakt til Statoils chief marketing manager, Reno Øhlenschlæger. Forgæves, og det var skam, at det ikke lykkes – skulle det vise sig – for han havde formentlig ændret noget på historien om, at Statoill BtB har valgt Zornig som nyt dialogbureau.
Ifølge Kenneth Mørk, partner og direktør i Zornig Interactive, var det sket efter en konkurrence med det bureau, Statoil hidtil har benyttet, nemlig Sepia.
For så vidt rigtigt – og så alligevel ikke helt præcise oplysninger. Statoils kommunikationsdirktør, Per Brinch, siger om forløbet:
“Vi har benyttet Zornig til mindre BtC-opgaver. Dem har de løst så godt, at det gav os mod til at teste dem på en større BtB-opgave. Det skete ganske rigtigt i en bureaukonkurrence med Sepia – en konkurrence, som Zornig vandt. Men det var altså en ny, konkret opgave, de har vundet. Det ændrer ikke ved, at Statoil stadig har en årsaftale med Sepia.”
På Zornigs hjemmeside stod der i sidste måned “Statoil B2B har valgt Zornig som dialogbureau” – en overskrift, som man må formode, at kunden har haft tid til at præcisere, hvis man havde villet.
Hos Sepia siger kreativ direktør Per Djervig-Chamby om forløbet:
“Oplysningerne i går på Bureaubiz var nye for os. Vi har talt med marketing direktør Reno Øhlenschlæger fra Statoil her til formiddag, og han har bekræftet, at Sepia naturligvis er dialogbureau for Statoil – og at der ikke har været tale om bureaukonkurrence. Det er det eneste, jeg kan forholde mig til i den sag.”
Det er ikke første gang, der har været upræcise oplysninger om Statoils valg af bureauer. For nylig fortalte McCann Copenhagen og Statoils Reno Øhlenschlæger i en pressemeddelelse, at McCann havde vundet det danske budget som følge af en lokal beslutning.
Det var dog oplysninger, man hos Bark ikke kunne nikke genkendende til. Her havde man nemlig fået oplyst, at bureauskiftet skete som resultat af et koncernønske om at konsolidere budgettet hos McCann, som man samarbejder med fra hovedkontorets side.