Uro om Grey Københavns Coke-budget

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Ogilvy & Mather skal udvikle en ny global platform for Coke Zero. Om det får indflydelse på lokale bureauer er uklart.

Coca-Cola har tildelt Ogilivy & Mather opgaven med at udvikle en ny global platform for Coke Zero, og selvom budskabet i første omgang er, at det ingen betydning får for Grey Københavns arbejde med produktet, så kan det næppe undgå at give nervøse trækninger på bureauet.

Grey København har i de sidste par år stået for kommunikation i et stadigt voksende antal lande, og det er sjældent set, at et dansk bureau gør sig gældende på store internationale brands på den måde.

Coke Zero er således en prestigebetonet og formentlig også lukrativ kunde for bureauet.

Coca-Colas europæisk kreative direktør, Jens Jermiin, siger til Markedsføring:

“Vi sætter et større udviklingsarbejde i gang, men i øjeblikket får valget af Ogilvy ikke nogen konsekvenser for det arbejde Grey København står for. Bureauet er fortsat europæisk lead på Coke Zero.”

På den ene side en forsikring – på den anden side ikke en meget håndfast forsikring, og når sådan en proces går i gang i en virksomhed som Coca-Cola er det da også givet uforudsigeligt, hvor den lander.

Det engelske Marketingweek noterer, at Coke Zero har oplevet faldende salg på globalt plan og at Ogilvy i Paris skal finde nye måder at promote mærket på. Ogilvy har Coke Zero i Australien og Latinamerika.

Den hidtidige platform har bygget på Real taste, zero sugar, hvilket bl.a. har udmøntet sig i slogans som Impossible made possible.