Utraditionel co-branding: Vaskepulver og biler

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Renault og Neutral har fundet sammen i et samarbejde, hvor et præmisesponsorat er blevet udvidet til co-branding.

Præmie-sponsorater er ikke et ukendt fænomen. Men for vaskemidlet Neutral har man udvidet konceptet, så man nu i stedet taler om co-branding.

Og det bliver så til et mere usædvanligt samarbejde, for et vaskemiddel og en bil ligger ikke lige på den flade. Ikke desto mindre er Neutral gået sammen med Renault i forbindelse med lanceringen af en ny miljøvenlig refill-pose.

Samarbejdet foldes ud som en kampagne, hvor kunderne i en række supermarkeder landet over kan opleve elbilen Renault Zoe. Samtidig kan de deltage i konkurrencen om at vinde bilen.

Der vil blive brugt 7 biler i supermarkeder i uge 9 og 11 og 11 biler i uge 10.

Konkurrencen sker i sammenhæng med, at Neutral nu lancerer en ny, miljøvenlig refill-pose, så forbrugerne kan hælde indholdet over på den plastikbeholder, de senest købte vaskemiddel i.

Den nye emballage indeholder 75 procent mindre plastik og er derfor langt mindre miljøbelastende, når den bliver smidt ud og sendt videre i systemet.

”Når vi indgår samarbejde på tværs af to brancher så forskellige som vores, sender det et signal om, at ansvaret for at levere mere miljørigtige produkter ikke er bundet til bestemte brancher. Hvis vi for alvor vil gøre en forskel, er alle brancher nødt til at tænke i miljørigtige alternativer,” siger Stine Overgaard, der er Nordic Brand Manager hos Neutral.

Samarbejdet tager afsæt i nye tal, der viser, at 65 procent af forbrugerne i Danmark gerne vil have flere svanemærkede produkter.