Af Peter Engholm 25@mail.dk

Kan en bestyrelsesformand skabe reklamefilm? Ja, hvis han hedder Anders Høiris og er formand for Brynje Sikkerhedssko. Desuden er medievalget utraditionelt.

I sidste uge omtalte Bureaubiz en undersøgelse fra Dwarf og Userneeds, der viste, at brugerne i store træk siger nej til virksomheder på Facebook. Virksomhederne har svære muligheder for at skabe stærke relationerne til brugerne på det alt overvejende private, sociale medie, lød konklusionen.

Artiklen udløste mange kommentarer, og langt størstedelen argumenterede imod undersøgelsens konklusioner. Men konklusionen blandt både tilhængere og kritikere af virksomheder på Facebook er, at Facebook er et anderledes medie, hvor man ikke kan anvende normale markedsføringsmetoder.

Nu præsenterer den danske producent af sikkerhedssko, Brynje, så et eksempel, hvor man anvender Facebook til indrykning af reklamefilm Facebook. Det sker med foreløbig to film, som skuespilleren og filminstruktøren Tomas Villum Jensen har instrueret.

Den første film er med rapperen Jøden, den anden med operasangeren og skuespilleren Joachim Knop – begge beretter om, hvordan de kom grueligt galt af sted og kun blev reddet takke være deres sikkerhedssko.

Filmene – inkl. de næste to i serien – er produceret til Brynjes Facebook-side, hvor brugerne kan deltage i en konkurrence om hvilken film, der er sjovest. Blandt dem, der har stemt på vinderfilmen, trækkes der lod om en iPhone

“Facebook er en mulighed for at få brugerne – de 17-30 årige – tættere på os. Der er i forvejen en del, der enten mailer eller ringer for at dele deres erfaringer med os. De er interessede i produkterne, fordi de til hverdag har brug for specielle sko. Og Facebook er kanalen, hvor vi kan gå i dialog med dem,” siger Hanne Møller, salgs- og marketingkoordinator hos Brynje.

Sikkerhedssko som Brynje er et lovkrav på flere arbejdspladser og et firmakrav på andre. Samtidig er der – også blandt unge – en øget opmærksomhed om at holde sig skadesfri, og da flere af modellerne desuden har fået et sneakers-touch over sig, bliver de også brugt i fritiden, oplyser Hanne Møller.

“Indfaldsvinklen til målgruppen blev Facebook, fordi vores egen hjemmeside blev anset for at være lidt for officiel, lidt for teknisk, mens der er bedre plads til et glimt i øjet på Facebook,” siger Hanne Møller.

Par No 1 har været Brynjes hidtidige bureau, men håndterer nu udelukkende PR. Brynje trængte til et nyt indspark og valgte – via en kontakt, som bestyrelsesformanden havde – det københavnske bureau, Inclusive, som har været med til at tilrettelægge den nye Get It linje.

Det er dog ikke dette bureau, der har skabt Facebook-filmene. Det er sket uden om bureauer. Personerne bag filmene er Tomas Villum Jensen og bestyrelsesformanden – nok engang. Og det er måske ikke så overraskende, for bestyrelsesformanden er Anders Høiris, der – indtil 1999, hvor vejen førte ham til en post som adm. direktør for Carli Gry – var en del af bureaubranchen, bl.a. Partners, hvor han var kontaktdirektør, Lintas/GR og Egeberg – begge steder var han adm. direktør.

Hos Dwarf, der står bag Facebook-undersøgelsen om brugernes holdninger til virksomhederne, stiller adm. direktør Peter Grønne sig tvivlende over for Brynjes Facebook-strategi.

“Det er fint med underholdende reklamefilm og en konkurrence med fede præmier. Men at gøre det på Facebook, hvor brugerne ikke ønsker reklamer, lyder ikke som et godt valg. Jo, måske hvis man har et hipt produkt, men hvor mange ønsker at blive associeret med sikkerhedssko? Så skal det edderma’me være elegant lavet på Facebook. Og hvis det er en dialog, man vil have, hvorfor så ikke bruge hjemmesiden – og lad filmene være virale. Her er der også professionelle seeding-værktøjer,” indvender Peter Grønne.

Kommentarer

  1. Ideen om at bruge Facebook som omdrejningspunkt for konkurrencer er god.
    Men konkurrencen er ikke så gennemført som den kunne være, når man satser så meget. Der er ikke meget aktivitet (Sidste indlæg 15 marts).
    Derudover er konkurrencen ikke lovlig på Facebook, da den ikke foregår i en applikation (konkurrence skal man give tilladelse til på Facebook).

    Medhensyn til Dwarf undersøgelsen, skal den tages med et gram salt. Undersøgelsen er foretaget blandt 2.545 personer, men kun 1.775 har deltaget. Ud af 2.4 millioner brugere på Facebook er dette ikke særligt repræsentativt.
    Men undersøgelsens pointe omkring at man ikke kan tænkte traditionelt marketing på sociale medier er dog god nok 😉

  2. Jeg har deltaget i debatten om undersøgelsen andetsteds og vil derfor på frisk vis citere mig selv derfra:

    “Jeg ser intet nyt i, at Facebook er et socialt privat medie, som ikke skal plastres til i pushmarkedsføring – selvfølgelig skal det ikke det. Det er et dialogredskab. Så hvis formen er eksponering og tilstedeværelse som første prioritet for virksomheden, ja så har det ingen interesse”.

    Så nej, ingen reklame. Men derfor har virksomhederne stadig sin berettigelse.

    Men det lugter ikke meget af dialog på Brynjes side. Der skal andet end en Iphone til…

  3. Jeg synes det mest interessante i forbindelse med Brynje-kampagnen er at se, hvordan man har tænkt distribution. Hvis man bare regner med at filmene når målgruppen ved at lægge dem på Facebook, tager man fejl. Omvendt kunne kampagnen sagtens gå hen og blive en succes, hvis man har lagt en Facebook seeding strategi og i øvrigt har afsat ressourcerne til at følge op i form af dialog. Under alle omstændigheder skal der lyde held og lykke med kampagnen!

  4. Det der slår mig er at Brynje har valgt at gå helt egne veje i deres kommunikation. De udskifter Par No 1 med en ny og smartere model og vælge så at tage skeen i egen hånd.

    Jeg er ikke så begejstret for resultatet men noterer mig at virksomheden har haft mod til at prøve noget nyt uden at have en “guru” ved hånden. Det er da tankevækkende.

    Brynje udviserviser nok en manglende forståelse for det medie de anvender, men de prøver. Og de erfaringer de høster i dag kommer dem helt klart til gavn imorgen.

    Og allerede der lægger de en stor distance til alle dem der bare gør som de plejer.

    Så hatten af for det Brynje – bare giv den gas.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club