Når verdens bedste designere og bureauer skal konkurrere i Cannes om at vinde Design Lions, så er det ikke årsrapporter, man først kommer til at tænke på. Et pligtmedie og en klassisk corporate afsender-kommunikation.
I grunden er årsrapporten dog et taknemmeligt medie: Der skal ikke meget til for at adskille sig bare en lille smule fra den klassiske rapport.
Men der skal en del til at ad- og udskille sig så markant, som Austria Solar – og dets tyske bureau, Serviceplan i Müncen – formåede at gøre. Også selv om årsrapporten umiddelbart var et papirprodukt, som man kender det.
Men når nu solenergi er, hvad der forretningsmæssigt driver Austria Solar, så kan det passende også afspejles i årsrapporten – og bureauet satte sig for at “putte solenergi på papir”.
Årsrapporten blev trykt på en sådan vis, at indholdet ikke kan læses, før solen falder på siden.
Voila – og Grand Prix i Design Lions til Serviceplan og Austria Solar.
Den korte casefilm kan ses her, uden krav om sol.
Morten Kirckhoff, kreativ direktør og partner i Advance, har set casen – en rapport, der levendegør virksomheden:
“En årsrapport er brandingmaterial – og med denne rapport ser vi Austria Solar som innovativ, nytænkende … og modig, for det er næppe alle aktionærer, der straks hopper med på ideen. Samtidig er denne Grand Prix et godt eksempel på det paradigmeskift, vi ser i Cannes: Fra reklame til ideer, der er relevante, og som engagerer dig.”
Han tilføjer:
“For 10 år siden havde vi ikke set denne løsning. Nu ser vi utilities og gadgets, der ikke blot løser problemer på kreativ vis for kunden, men som også er interessevækkende og involverende for andre. Og dette er i høj grad en værdig vinder.”
The Solar Annual Report 2011 nøjedes ikke med Grand Prix, men scorede også en guldløve i kategorien. Det tyske bureau, Serviceplan, har også gjort sig gældende i lang række andre kategorier – bl.a. med guld for Lego-casen Builders of Sound i både Direct, Outdoor og Promo & Activation.