Af Asbjørn Jørgensen

Patrick Hulsen har solgt hårshampoo og markedsført Mars-chokolade; derfor forstår han lidt bedre, hvad læger og sygeplejersker skal bruge på intensiv-afdelingerne.

Et sygehus-edb-firma ledet af en reklamemand står med forrest, når DR1 sender finalen i Væxtfaktor-konkurrencen i aften: Patrick Hulsens firma Daintel er en af de tre finalister.

Patrick Hulsen synes selv, at der er ganske kort vej fra at markedsføre Mars-chokolade til at lave computersystemer til intensiv-sygeplejersker:

“Min styrke fra marketing er at forstå forbrugerne. At forstå dem, og forsøge at dække deres behov,” siger han.

Lærte brugervenlighed fra mikro-sites

Patrick Hulsen har bl.a. arbejdet for kosmetikfirmaet l’Oreal og på reklamebureau, herunder i de vilde dotcom-dage, inden han kastede sig ind i den vanskelige sygehusbranche. Det var bl.a. i den tid, at webbaserede mikrosites blev populære i markedsføring, længe før mobilteknologien tog over. Derfra lærte han tydeligt, hvor meget brugervenlighed betyder: Mikrosites har måske en levetid på få uger i forbindelse med en kampagne eller konkurrence, og uden at være super-brugervenlige får de ikke succes.

“Vi lavede for eksempel for Masterfoods en konkurrence på busstoppesteder om at vinde Mars chokolade, den havde også en viral effekt, og fik over 100.000 unikke brugere i Danmark. Men marketingfolk og it-folk har vidt forskellig holdning til brugerinterface,” siger Patrick Hulsen.

“Den viden har jeg taget med mig. Det jeg kan, det er at være mellemmand mellem it-udviklere og det kliniske personale.”

Reklamebranche-metoder hos Daintel:

  • Daintel har et medical advisory board med 40 klinikere, og møder hver sjette uge i små grupper, der brainstormer og udvikler ideer. En slags fokusgruppe-metode.
  • Advisory board er også stedet, hvor lægerne kan fortælle fra kongresser rundt i verden, fx om hvad der bliver hot om måske to år med ændrede metoder eller fokus på en bestemt behandling.
  • F7-feedback-knappen: Nårsomhelst kan brugeren trykke tasten; så sendes automatisk et skærmdump til support med problemet og en kommentar. “Utrolig effektivt til at fange små forbedringer,” siger direktøren.
  • Mock-ups: Daintel laver altid en slags modeltest eller prototyper af nye features. “Vi programmerer først, når vi ved, at det opfylder brugernes behov.”

Fokus de næste måneder er eksport. Hulsen selv er netop vendt hjem fra Boston præcis i tide til at nå dagens Væxtfaktor-finale i DR Byen.

Direktøren selv har en vis erfaring i det internationale: Patrick Hulsens bedsteforældre har fire nationaliteter, herunder en dansk. Han er født i Frankrig, har også boet i Belgien, Tyskland, Storbritannien – men siden 1992 i Danmark.

Fakta om Daintel og kunderne:

  • Daintels it-produkt kaldet CIS går efter et marked på omkring 10 mia. kroner årligt.
  • Konkurrenterne er bl.a. giganter som Siemens og General Electric.
  • Grundlagt i 2004. P.t. er der 25 medarbejdere, hovedkontor i København, kontor i Ukraine.
  • Største kunder er intensiv-afdelinger på danske sygehuse (markedsandel omkring 50 procent); voksende ind i operationsstuer, kræftafdelinger, børneafdelinger m.v.

(Opdatering efter finalerunden 20. juni 2012: Daintel og Patrick Hulsen vandt faktisk foran Webstech og Skagenfood.)

 

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club