Vælg dine mødedeltagere med omhu når du skal “bolla” ideer

Peter Engholm
25@mail.dk

Den kreative chef for CP+B i Skandinavien, Gustav Martner, var ene-taleren på DIA15. Han leverede et forsigtigt kig ind i fremtiden med en stor portion snusfornuft.

Danish Internet Award (DIA) havde programsat to talere til onsdagens awardshow i Wallmans, Cirkusbygningen, i København. Men da iværksætteren Morten Lund sad ubehjælpsomt fast i Singapore – tilsyneladende uden mulighed for at skype – gik al talertid og opmærksomhed til Gustav Martner, Executive Creative Director i CP+B Scandinavia.

Den kreative svensker fra det stærkt profilerede bureau benyttede lejligheden til at give sit bud på, hvor vi er på vej hen. Det lyder højtravende, men var det ikke.

Martner var nede på jorden og leverede med en stilfærdig blanding af nyt og gammelt snarere snusfornuft end sci-fi visioner.

Afsættet var dansk i form af Kristoffer Gandsager, ADeren der med en utraditionel bureaukonkurrence havde landet et job hos CP+B i Göteborg. Halvandet år senere ville Kristoffer Gandsager tilbage til København, og Gustav Martner bad ham skrive et jobopslag til sin stilling – på dansk, så svenskerne havde noget at studse over.

Gandsager havde på sin side studset over, at hans kvindelige makker på bureauet som det første havde bedt ham om at komme ind i mødelokalet, så de kunne ‘bolla ideer’. Altså brainstorme.

Det var samtidig også afslutningen på talen:

”At bolla ideer handler også om, hvem du tager med ind i mødelokalet. En kreativ og en programmør? Javist, men også gerne en gråhåret planner og en UX-designer. Og tilsætter det hele lidt growth hacking,” sagde Gustav Martner.

Skulle dét så angive vejen frem? Det kan det godt, for det mest moderne og futuristiske har en god bid af det gamle med sig, mener Martner og gav følgende eksempel:

”Cyber Grand Prix i Cannes 2001 … nogen bud? Milka, såmænd, med muligheden for at sammensætte sin egen film. Med shockwave – åh-ja. Og hvem vandt den seneste Grand Prix i Cyber? En film (The Epic Split, Volvo Trucks, red.) Med celebrety-endorsement, oven i købet, hvilket bestemt heller ikke er nyt,” sagde Gustav Martner.

Han tilføjede:

”Er det så vejen frem? Måske, men det er i hvert ikke den eneste vej. Mens Volvo-filmen blev vist 75 mio. gange, lancerede Mercedes en brændstof-duel til potentielle kunder. Og den fungerede bestemt også.”

Gustav Martners fokus på at skue frem skyldes en lidt kynisk konstatering af, at bureauers evne til at forudsige hændelser typisk trumfer evnen til at earne media. Også selv om dét at forudsige fremtiden er halsløs gerning. Man kan for så vidt godt ramme rigtigt, men også skævt:

“For 100 år siden var der en mand, der gav et bud på, hvordan verden så ud om 100 år. Ret oplagt at kigge på det nu – og han forudså, at vi talte trådløst i telefonen over hele kloden. Flot … men til gengæld havde han misset jetfly. Og z, x og q skulle være forsvundet fra alfabetet, vi ville alle gå 15 km om dagen, ingen biler i byerne, og der ville ikke være flere vilde dyr – okay, det sidste er desværre ved at være rigtigt nok,” sagde Gustav Martner.

Men ved at vælge sine mødedeltagere med omhu – og bolla ideer – kan man ifølge den svenske kreative opnå noget andet, og bestemt ikke uvæsentligt:

“Vi kan forene de umiddelbart modstridende ønske – annoncøren, der vil minimere sine risici, og forbrugerne, der vil have fede produkter og services. Og det gøres med den gode idé.”