Af Peter Engholm 25@mail.dk

Et nyt projekt, Dansk Plakatkunst, gør en række glemte værker fra den danske plakatkunsts guldalder tilgængelige for offentligheden. Plakater, der averterer, lokker og annoncerer.

Et stykke kreativ Danmarks-historie: En lang række plakater – i første omgang 80 i alt – er hentet frem og digitalt restaureret til at formidle et stykke danmarkshistorie fra årene 1900-1965, som de fleste danskere har et forhold til og repræsenterer samtidigt en periode i dansk designhistorie, der stadig har international kultstatus.

Projektet hedder Dansk Plakatkunst, og en af initiativtagerne, Nikolaj Pors, siger:

”Det ligger i plakatens ånd, at den er et spejlbillede af sin tid – og årene fra 1900-1965 havde nogle af de mest kreative, iderige og innovative kunstnere og arkitekter Danmark nogensinde har haft, hvilket er en af grundene til, at jeg har samlet på dansk plakatkunst i 25 år. Samtidigt er de relancerede plakater en guldgrube af sjove historier om tidens begivenheder, produkter og film.”

Plakaterne er ifølge initiativtagerne et vidnesbyrd om det 20. århundredes udvikling og levende tidslommer fra den fælles kulturhistorie. Plakaterne averterer teater-, kunst- og biludstillinger, lokker til besøg på badeanstalter og i biografer og annoncerer for øl, sodavand, togrejser, kaffe og margarine og mange andre produkter.

Ved relanceringen af hver enkelt plakat er der arbejdet med at sætte sig ind i motivets baggrundshistorie, identificere kunstneren og opspore rettighedshaverne – i mange tilfælde familie til kunstnerne. Opgaven har også bestået i at finde frem til de oprindelige plakater, der har været i tilstrækkelig god stand til at kunne blive affotograferet for at danne basis for en ny udgivelse. I mange tilfælde har der kun været et enkelt eksemplar tilbage, og dermed har Dansk Plakatkunst også fået en kulturbevarende funktion.

”Plakaterne er et kig ind i vores fælles historie – og den tid som vores bedsteforældre eller forældre levede i og er på den måde en del af den danske kulturarv. Værkerne besidder nogle fantastiske, stilrene, grafiske kvaliteter, som gør dem utroligt velegnede til moderne danske boliger og til de danskere, der synes, det er både sjovt og in at have et stykke talende kulturhistorie på væggen”, siger journalist og tv-producent Troels Uhrbrand Rasmussen, der er den anden initiativtager til Dansk Plakatkunst.

Han lancerede i 2003 projektet Danskernes egen Historie, der ved hjælp af filmklip indsamlet fra private danskere, i lokalarkiver og hos organisationer skildrer Danmarks nyere historie i DVD format, der udkom i mere end én million eksemplarer. Projektet blev tilmed en eksportvare og siden solgt til Nordisk Film.

Plakaterne kan købes på www.danskplakatkunst.dk

Pernille Kemp har affotograferet tre af projektets plakater – øverst Bellevue Revuen, 1936 af arkitekt Arne Jacobsen, og nederst hhv. Person-automobil Udstilling, 1930 af Sven Henriksen, og Fægtning, 1919 af Sven Brasch.

Opgradér til BureaubizPro og bring dig og dine kollegaer i front med vigtig viden om bureaubranchen.

Kom på forkant med vigtig viden om bureau- og marketingbranchen. 

Med Bureaubiz Pro får du:

  • Regnskabsrapporten og/eller Konkurrenceanalysen digitalt 
  • Fuld adgang til Bureaubiz.dk
  • BureauNyt
  • PersonNyt
  • Bureaubattle
  • Bureaukalenderen
  • Brancheanalyser
  • Udbudsvagten
Køb nu

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev