Den ultimative hæder har i noget tid – som en anden burger – nærmest ventet på at blive serveret: Grand Prix ved AEA (Advertising Effectiveness Award) til McDonald’s virtual coins-koncept, udviklet sammen med DDB og OMD.
I 2011 blev den virtuelle valuta introduceret, og McDonald’s har i reklamer på tværs af platforme placeret én million virtuelle mønter, som forbrugerne via en app kunne indsamle og indløse til gratis Coinoffers.
Casen, der har kørt i foreløbig fire faser, har været belønnet med bl.a. Cannes-løver, Eurobest, Creative Circle-guld, DIA, Rambuk, og sidste år blev det en pris ved AEA samt titlen som Årets Markedsfører – givet til McDonald’s marketingdirektør, Joachim Knudsen.
Nu manglede bare Grand Prix’en – og den kom, da Kreativitet & Kommunikation afholdt AEA tirsdag aften på AFUK – Akademiet For Utæmmet Kreativitet, i København.
Casen er også et eksempel på, hvordan et ellers tv-båret brand som McDonald’s har bevæget sig fra paid media til earned og owned media. Prisen for en transaktion med en ‘coin’ er faldet og effekten er steget.
Brand favorability er steget i den unge målgruppe – det samme er markedsandelen. og hver ‘coin’ indløst har givet et mersalg på 12-20 kr.
Som et kuriosum kan nævnes, at Europa- og Handelsminister, Nick Hækkerup, kom og uddelte Grand Prix’en.
Gevinsten bringer DDB og OMD øverst på listerne for hhv. reklamebureauer og mediabureauer på en aften, hvor i alt 15 bureauer blev hyldet.
Udover DDB træder Umwelt frem blandt reklamebureauerne. Her var fornemme præstationer at forsvare, idet Umwelt – som det hidtil eneste bureau – har vundet AEA Grand Prix to år i træk.
Det blev ikke alle gode gange tre med Grand Prix, men Umwelt cementerede ikke desto mindre sin position som effektivitets-bureau ved – som det eneste reklamebureau i 2013 – at komme hjem med flere priser; med cases for både PFA (sidste års Grand Prix-vinder) og EDC.
Blandt mediabureauer var der større koncentration af vindere, idet OMD vandt 3 priser, IUM og PHD 2 hver. Se både vinderlisten, reklamebureaulisten og mediabureaulisten forneden.
På kundesiden var feltet – ikke usædvanligt – spredt, med 10 awards til 10 annoncører.
Advertising Effectiveness Award 2013 – vinderliste
Grand Prix
- Annoncør: McDonald’s Danmark
- Case: McDonald’s virtual Coins
- Reklamebureau: DDB Copenhagen
- Mediabureau: OMD
Øvrige vindere
(rækkefølgen er tilfældig)
- Annoncør: PFA Pension
Case: PFA Pensionstallet
Reklamebureau: Umwelt
Mediabureau: IUM
- Annoncør: Telenor
Case: Lillenors store effekt
Reklamebureau: Bates Y&R
Mediabureau: OMD - Annoncør: DBA (eBay Classifieds)
Case: Da DBA gik mobilt
Reklamebureau: RobertBoisen & Like-minded
Mediabureau: PHD Copenhagen - Annoncør: Kræftens Bekæmpelse og Tryg Fonden
Case: Solkampagnen – skru ned for solen, så skruer vi ned for Fetterlein
Reklamebureau: Halbye Kaag JWT
Mediabureau: PHD Copenhagen
- Annoncør: F Gruop
Case: Fona Retail 2.0
Reklamebureau: Sunrise
Mediabureau: IUM - Annoncør: Q8
Case: Q8 – QuikOffer
Reklamebureau: Advance
Mediabureau: OMD - Annoncør: Waoo!
Case: Waoo! på det blå ocean
Reklamebureau: Envision
Mediabureau: Vizeum - Annoncør: Jem og Fix
Case: Dét skal fejres!
Reklamebureau: UncleGrey
Mediabureau: Carat - Annoncør: EDC
Case: EDC – kom godt videre
Reklamebureau: Umwelt
Mediabureau: Mindshare
Advertising Effectiveness Award 2013 – vinderliste fordelt på bureauer
Bureaubiz giver 1 point for en shortliste, 5 point for en pris + 5 point for en Grand Prix
Reklamebureauer
13 DDB
12 Umwelt
8 Halbye Kaag JWT
7 Robert/Boisen & Like-minded
7 UncleGrey
6 Bates Y&R
6 Advance
6 Sunrise
6 Envision
1 Saatchi & Saatchi
1 Advice
1 Zupa Recommended
1 North Kingdom
Mediabureauer
26 OMD
13 IUM
12 PHD
7 Mindshare
7 Vizeum
6 Carat
2 Mediacom
1 Mediabroker
1 Maxus