Værsgo: Branchens højeste lønninger

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Bureaubranchen lønner godt – men spredningen er stor fra bureau til bureau. Se de højeste lønninger blandt store, mellemstore og små bureauer.

På de overordnede tal udviste bureaubranchen løntilbageholdenhed i 2015. Den gennemsnitlige personaleomkostning steg med 0,4 pct. i forhold til 2014 viser opgørelsen i den årlige Bureauanalyse fra Bureaubiz med nøgletal på mere end 257 bureauer.

Fra 2013 til 2014 steg lønnen med 1,2 pct.

Til gengæld steg antallet af ansatte i 2015 med 2,5 pct. til næsten 7000 blandt bureauerne i analysen.

Der er stor forskel på udviklingen inden for bureautyperne. Designbureauerne fører an, hvad angår lønstigninger, mens mediabureauerne fører an, hvad angår vækst i antal ansatte. Til det sidste skal dog nævnes, at mediabureauerne også fører an, hvad angår vækst i bruttoavance.

Generelt må bureaubranchen siges at ligge højt. Den gennemsnitlige personaleomkostning blev i 2015 på næsten 575.000 kr. Det er en gennemsnitlig månedsløn på næsten 48.000 kr., og i et samfundsmæssigt perspektiv er det et solidt niveau. I henhold til Danmarks Statistik er gennemsnitslønnen for danske lønmodtagere på 39.000 kr.

En ting er dog gennemsnit, noget andet er spredningen – og den er ganske betydelig. De højeste lønninger, man kan finde i analysen, er på over 2 mio. kr., mens de laveste er på 275.000 kr. I begge tilfælde er der tale om små bureauer.

Det er det lille PR-bureau, Point Communication, som udelukkende består af tre partnere, der står bag branchens højeste lønninger. Det skal dog tilføjes, at bureauet også står bag branchens højeste bruttoavance pr. medarbejdere – nemlig 2,653 mio. kr.

Generelt finder man de højeste lønninger hos de små bureauer, og ser man på lønninger i forhold til Bureauanalysens opdeling i fire divisioner alene efter størrelse, så ser listen over de højeste lønninger således ud:

Branchens højeste lønninger

Superliga – Top 3
Bureauer med over 50 mio. kr. i bruttoavance

(parentesen er ændring i forhold til 2014)

  1. The North Alliance (&Co), 755.583 kr. (-1,3 pct.)
  2. Ogilvy Danmark, 713.170 kr. (+4,7 pct.)
  3. Vertic, 694.081 kr. (+4,1 pct.)

1. division – Top 3
Bureauer med over 20-50 mio. kr. i bruttoavance

(parentesen er ændring i forhold til 2014)

  1. Fireball, 799.000 kr. (+11,2 pct.)
  2. Wibroe, Duckert & Partners, 760.731 kr. (-8,1 pct.)
  3. Face Media, 737.619 kr. (+3,0 pct.)

2. division – Top 3

Bureauer med over 10-20 mio. kr. i bruttoavance

(parentesen er ændring i forhold til 2014)

  1. Mensch, 895.714 kr. (-3,8 pct.)
  2. McCann Cph, 865.714 kr. (+35,8 pct.)
  3. Kommunikationsbureauet København, 788.500 kr. (-4,8 pct.)

Minor League – Top 3

Bureauer med under 10 mio. kr. i bruttoavance

(parentesen er ændring i forhold til 2014

  1. Point Communication, 2.060.333 kr. (-14,1 pct.)
  2. Kraft & Partners, 1.077.000 kr. (-2,1 pct.)
  3. Networkcommunication, 926.000 kr. (+27,7 pct.)

Kigger man på de største lønfremgange, så er det tre små bureauer, der topper listen med markante fremgange. Men udgangspunktet var lavt, så der har mere været tale om en normalisering af lønniveauet.

  1. Hansen Agenda, 623.000 kr. (+72,8 pct.)
  2. Rebel Agency, 409.818 kr. (+57,7 pct.)
  3. Motor Agency, 510.800 kr. (+45,5 pct.)

Man skal ned til 30. pladsen for at finde et af de store bureauer med en større lønfremgang.

  • Impact, 647.733 kr. (+16,1 pct.)


Den årlige bureauanalyse fra Bureaubiz rummer nøgletal for mere end 257 bureauer fordelt på 6 typer: Reklame, Digital, PR, Media, Design og Dialog.

Nøgletallene omfatter: Bruttoavance, Bruttoavance pr. medarbejder, Lønandel, Resultat af primær drift, Primær drift pr. medarbejder, Overskudsgrad og Gennemsnitsløn.

Rapporten udkommer i trykt form og koster 1995 kr. ex. moms
Den kan bestilles ved at maile Finn Graversen på finn@bureaubiz.dk