Værs’go: Branchens største overskud

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Store bureauer har store overskud – små bureauer har store overskudsgrader. Således tegner billedet sig i Bureaubiz’ årlige bureaurapport. Se de fem største overskud og overskudsgrader – samt den største fremgang i overskud

Mediabureauer præger listen over de største overskud i bureaubranchen. Ikke bare besætter de to øverste pladser mediabureauer repræsenterer fire ud af de ti største overskud i 2012.

Branchens største overskud står Aegis for med et plus på 34 mio. kr. – hvilket faktisk var et lille fald i forhold til 2011. OMG indtog andenpladsen efter en vækst på 18,7 pct., mens Adpeople gik ned med 34,5 pct – og til en tredjeplads.

At lige netop Adpeople ligger højt er ikke så mærkeligt. For ud over mediabureauer spiller den digitale verden en betydelig rolle på listen over de største overskud – først og fremmest i form af bureauer som Wunderman og Magnetix.

Det er logisk, at store bureauer står for store overskud – men når det gælder overskudsgrad, så har små bureauerne lettere ved at rangere højt,

Det lille Vejle-bureau, Marginals ejer, Ole Aakjær forlod filosofien om vækst og størrelse. Ser man på overskudsgrader, så har det været en god ide, for Maarginal topper listen over branchens største overskudsgrader – efterfulgt af et andet lille bureau. Brandstifter fra Silkeborg.

Når det gælder størst fremgang i overskud, så er det også et mindre bureau, der gør sig gældende. Her er matematikkens love, at et meget lille overskud i 2011 kan danne grundlag for en meget betydelig vækst – forudsat selvfølgelig at man evner at tjene flere penge.

Det kunne Experiencepartner, der topper listen over størst fremgang i overskud.

Til gengæld er der blevet plads til store bureauer her, idet Valtech indtager andenpladsen efterfulgt af Peytz & Co.

At kigge på størst fald i overskud er noget mere kompliceret. Bureauer med overskud kan maksimalt falde 100 pct., mens bureauer der går fra overskud til underskud ikke kan udregnes procentuelt. til gengæld kan bureauer med et lille underskud komme op på et stort procentuelt fald, hvis deres underskud er vokset.

Men hvad er størst – procenter eller kroner og ører. Det vil vi afholde os fra at bedømme.

Top 5 overskud

  1. Aegis +34,028 mio. kr. -1,4 pct.
  2. OMG +20,772 mio. kr. +18,7 pct.
  3. Adpeople 20,677 mio. kr. -34,5 pct.
  4. Wunderman +16,675 mio. kr. -1,4 pct.
  5. Envision +14,747 mio. kr. +13,0 pct.

Top 5 overskudsgrad

  1. Marginal 46,3, +1,435 mio. kr.
  2. Brandstifter 36,8, +1,398 mio. kr.
  3. Welcome 36,2, +3,37 mio. kr.
  4. Gefühl 32,9, +1,468 mio. kr.
  5. Minuskel 30,7 +4,415 mio. kr.

Top 5 fremgang i overskud

  1. Experiencepartner +5850 pct., 0,119 mio. kr.
  2. Valtech +1.900 pct., 4,8 mio. kr.
  3. Peytz & Co +1259,1 pct., 2,093 mio. kr.
  4. Clan B +653 pct., 0,625 mio. kr.
  5. Responsive +598,9 pct., 3,145 mio. kr.

Den årlige bureaurapport fra Bureaubiz rummer nøgletal for 221 bureauer med en samlet bruttoavance på 4,8 mia. kr. Den udkommer som en trykt publikation og koster 1795 kr. ex. moms og kan bestilles ved at maile finn@bureaubiz.dk.
Nøgletallene omfatter:

  • Bruttoavance
  • Bruttoavance pr. medarbejder
  • Lønandel
  • Gennemsnitlig personaleomkostning
  • Antal Ansatte
  • Resultat af primær drift
  • Overskudsgrad
  • Indtjening pr. medarbejder

Desuden er der en liste over de meste vindende bureauer på basis af resultaterne i 10 forskellige danske og internationale reklamekonkurrencer.