Værs’go: Bureaubranchens bedste til at tjene penge

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

PR-bureauet fortsætter en stime af imponerende overskudsgrader. Men nu lægger ejeren af Help PR op til nogle forandringer, hvor han bl.a. er på jagt efter nye team-chefer.

Der er bureauer, der har større overskud end 9,8 mio. kr. Men der er ingen, der kan levere et så stort overskud på basis af en bruttoavance på knap 19 mio. kr.

Så på den led er Help PR Danmarks bedste bureau til at tjene penge. Der er indtil nu i hvert fald ikke nogen, der har kunnet matche den overskudsgrad. Og det er ikke engang en enlig svale. De sidste 4 år har overskudsgraden set således ud:

  • 2011 – 40,0 pct.
  • 2012 – 45,2 pct.
  • 2013 – 46,5 pct.
  • 2014 – 52,3 pct.

Det må så også være et bureau, der er gode til at levere resultater, for bureauets ejer, Mads Byder, taler endda om et stærkt element af no cure, no pay i konceptet.

“Når det gælder vores presseprodukter, så ligger der en aftale om nogle mål, og når vi ikke dem, så skal der ikke betales. Men selvfølgelig kan man ikke operere med no cure, no pay på alle produkter. Der, hvor vi for alvor adskiller os, er, at vi ikke arbejder med og interesserer os for time-fakturering. Vi aftaler en pris, og så er det op til os at være dygtige og effektive i vores leverance,” siger Mads Byder.

Han lægger samtidig vægt på, at bureauet er en lille og agil organisation. Gennemsnittet for 2014 var 10 ansatte, og hidtil har han haft den holdning, at man ikke skal være større end 15 ansatte.

Han lægger dog nu op til at skulle foretage nogle ændringer, både på personale og struktur, der bl.a. indebærer, at han er på udkig efter nogle stærke PR-kræfter.

“Vi arbejder med små teams, der er meget selvkørende. De står suverænt for kundekontakten og kundeleverancen, og jeg er nu på jagt efter et par nye team-chefer,” siger Mads Byder og fortsætter:

“Bureauet skal ikke vokse som en pyramide – men vi kan vokse i bredden, hvor hver enkelt team er helt selvkørende. Bureauets økonomiske resultater bygger på, at vi er effektive til at levere et resultat, og de samme principper gælder for den betydelige bonus, hvert enkelt team kan opnå. Det er en vinderkultur, og den skal man kunne fungere i. Mine kollegaer er i høj grad baggrunden for successen.”

Den udvikling, som Mads Byder her lægger op til, betyder også, at han er lidt mere tilbageholdende med forventningerne til bureauets økonomi i det kommende år.

“Vi vil tættere på kunderne gennem udviklingen af vores teams, og den investering i organisation og kunderelationer har en pris, så jeg forventer ikke at vi kan opretholde den helt samme overskudsgrad. Det er heller ikke vigtigt for os. Lange kunderelationer og anbefalinger til nye kunder er vigtigt,” siger Mads Byder.

Mens han er ved at ændre organisationen, så lægger han dog ikke op til grundlæggende ændringer i forhold til at bureauets kernekompetencer.

“Vores leverance udvikler sig. Ikke mindst vokser vi på ledelsesrådgivning ved siden af presseprodukter og public affairs. Det digitale fylder også mere, men vi skal ikke til at opbygge f.eks,. et digital bureau. Det er og bliver rådgiver- og konsulentrollen, vi arbejder med. Vi er gode til storytelling og content, og det fokus vil vi holde benhårdt for så f.eks. på det digitale i stedet at have alliancer med de bedste her. Man kan ikke være den bedste til det hele, så hellere teame op,” siger Mads Byder.

Han fremhæver desuden, at bureauet har lange kunderelationer, og at resultaterne også skyldes at konsulenterne bruger 95% af deres tid rent på kunden, fordi Help PR har outsourcet administration og ikke beskæftiger sig med tidskrævende canvassing.

Blandt bureauets kunder finder man Rema 1000, 7-Eleven, Ikea, Netflix og Emirates.

Nøgletal for Help PR

  • Bruttoavance 18,687 mio. kr. +17,9 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 1,869 mio. kr. +6,1 pct.
  • Lønandel 37,2 (41,2)
  • Resultat af primær drift +9,776 mio. kr. +32,7 pct.