Værs’go: verdens mest effektive kreativitet

Peter Engholm
25@mail.dk

Man tager kreativitet, der er kommet igennem Cannes-juryens nåleøje, og så dokumenterer resultaterne af den. Lyder let, men kun syv kampagner vandt i Creative Effectiveness i Cannes. To danske cases fik ikke plads i finalefeltet.

Heinekens film ”The Date” beskriver verdensmanden Guillaume Dolmans på vejen ind til en restaurant – ad køkkenvejen – med sin date. Parret møder bl.a. en tryllekunster, afvisende tjenere og en drage – og slår sig løs på dansegulvet.

Lyder det banalt? Måske. Kan du ikke lige huske den? Du er lovligt undskyldt, for filmen er et par år gammel.

Ikke desto mindre er kreativiteten kåret som verdens mest effektive.

”Her er tale om en ægte global kampagne. Ideen, indsigten, eksekveringen er stærk, og resultaterne er overbevisende – med øget salg og markedsandel på alle de markeder, filmen er vist på,” siger Shelly Lazarus, formand for Creative Effectiveness-juryen.

”The Date” – med Wieden+Kennedy Amsterdam som bureau – havde premiere for godt to år siden. Sidste år vandt filmen om filmen ”The Making Of … ” sølv i Film Lions i Cannes, og i år er kampagnen så opgraderet til Grand Prix i Creative Effectiveness samme sted.

”Vi hylder ideen, strategien og effektiviteten, altså resultatet. Adgangskravet for at indsende til Creative Effectiveness-kategorien er, at ens arbejde er blev vurderet som strålende – som minimum shortlistet i sidste års Cannes Lions. Dertil kommer så de rationelle argumenter. Vi har været igennem 120 indsendte arbejder med ca. 40 siders dokumentation pr. arbejde,” siger Shelly Lazarus.

Blandt de indsendte arbejder var to danske – The Liberation fra UncleGrey og Only, der vandt 3 løver (1 guld og 2 sølv) sidste år, og Coin Hunting fra DDB og McDonald’s, der vandt to bronzeløver. Ingen af de to var blandt de 12 shortlistede arbejder – af de 12 var der løver (slet og ret, ingen guld/sølv/bronze) til 7 af dem.

”Vi havde Small Business Saturday (American Express, red.), John Lewis og Share A Coke som konkurrenter til Grand Prix’en. Men vi valgte Heineken, fordi sværhedsgraden var størst her – øl-markedet er en svær kategori, og målet var globalt,” siger Shelly Lazarus.

Et andet jurymedlem, Russ Mitchinson, der er planner og partner i DDB Sydney, beklagede sig over niveauet – i al fald noget af det.

”Der var masser af strålende kreativt arbejde – og mange arbejder, hvor vi sad og ønskede, at vi kunne skrive indsendelsen om. Kom nu: Yd kreativiteten retfærdighed og levér et bedre stykke dokumentation. Vi er interesseret i rækkevidden og effektiviteten, ikke i social media buzz. Beskriv udfordringen og målet, løsningen og resultatet.”