Er der startet flere bureauer i år end normalt, spurgte en bureaudirektør for nylig.
Tjah – der er vel altid kommet og gået bureauer i takt med, at talentfulde mennesker satser på at starte deres eget, men om det oven på nogle vanskelige år er sket hyppigere i 2013 end de foregående år – den konklusion vil vi overlade til læseren selv at drage.
Sikkert er det dog, at 2013 har budt på flere ganske markante start-ups. Vi har søgt at kigge tilbage på året – men det er ganske usystematisk, så har vi overset nogen, undskylder vi på forhånd og opfordrer til at skrive sig ind i kommentar-feltet.
Umiddelbart tæller vi mindst 21 nye bureauer – og på ét punkt har det været anderledes end de tidligere år. Der er nemlig adskillige nye mediabureauer imellem.
Året begyndte bl.a. med en meget markant start-up i form af Orchestra – et nyt mediabureau med reklamebureauerne Partners, We Love People, &Co og Envision i ejerkredsen og med marketingchefen fra Volkswagen, Ulrik Drejsig, i spidsen.
Bureauet fik enorm opmærksomhed med et aggressivt budskab over for konkurrenterne, og optagelsen af Orchestra i Kreativitet & Kommunikation har siden skabt uro i foreningen.
Helt så meget opmærksomhed har Blackwood ikke fået, men der er bestemt markante og kendte folk bag – bl.a. tidligere OMD-direktør Thomas Bertelsen. Blackwood-folkene fastholder en tvivl over for, om det reelt er et mediabureau – konceptet er mere tech-orienteret omkring automatisering af mediaplanlægningen lyder det, og man har da også fået venturemillioner tilført. Men Blackwood er optaget i Kreativitet & Kommunikation, og det forlyder da også, at man deltager i mediabureau-konkurrencer.
Hertil kommer svenske Tre Kronor Media, som er startet op i Danmark under langt mindre opmærksomhed. Tre Kronor blev for nogle år siden knyttet sammen med det kontroversielle Bark-projekt, men har siden været en ganske succesfuld forretning i Sverige.
Flere udbrydere blandt reklamebureauer
På reklamebureausiden trækker sensommerens opstart under navnet Black Rabbit betydelig opmærksomhed. Der er tale om udbrydere fra BBDO med Carsten Schiott i spidsen, og hans mangeårige arbejde for Oddset fornægtede sig ikke. Danske Spil fulgte ham over i det nye set-up – som i øvrigt ejes af Kunde & Co.
To gange uro i store bureauer blev også til nye bureauer.
Jan Duckert fyrede Bjarne Spellerberg som øverste chef for Partners – og lod Morten Hershøj ryge med.
Hershøj greb dog hurtigt bolden – lavede en aftale, hvor han slap fri af konkurrence-klausuler, og inden for en måned startede han Another sammen med Thorkild Bjerre, der var digital kreativ direktør hos Partners.
Hos McCann sagde adm. direktør, Morten Ingemann, farvel til sin vicedirektør, Flemming Thomsen, i foråret – og her i efteråret til de to kreative direktører, Mads Ohrt og Carsten Michelsen.
Flemming Thomsen og Carsten Michelsen fandt hurtigt sammen, og det er blevet til et nyt bureau under navnet Motor. Dette nye bureau markerede samtidig et bureau-comeback for den tidligere BBDO-direktør, Juliane Meulengracht, der i godt en håndfuld år har arbejdet som bestyrelsesmedlem i en række fonde og virksomheder.
Internationalt styrede start-ups
Også et af verdens hotteste bureauer, Crispin Porter + Bogusky, har valgt at starte op i Danmark. Det sker med Mathias Birkvad og Kristoffer Gandsager i spidsen.
CP+B var allerede i Sverige, så det var ikke nødvendigvis ud af ingenting – som det var tilfældet med et andet amerikansk bureau. PI&C er stiftet af Domenico Vitale, tidl. strategisk direktør for Lowe Worldwide, og han valgte København til sit europæiske indtog – fordi han finder det kreative miljø i Danmark og København attraktivt. Nok et overraskende budskab i lyset af efterårets diskussion om reklamekreativitetens tilstand og vilkår i Danmark.
Og alle de andre
De tidligere Livingbrands-folk med Peter Brockdorff i spidsen valgte at forlade Nørgård Mikkelsen for at stifte Straction – bl.a. byggende på en samarbejdsaftale med Nørgård Mikkelsen.
Desuden kan nævnes:
- Baby – stiftet af Rasmus Laumann med en fortid hos Umwelt, Partners og Hjaltelin Stahl.
- Charles&Raven – med Stine Charles og Pernille Ravn – og SuperBrugsen på kundelisten.
- Det Runde Bureau – stiftet af Jacob Holm, tidl. kreativ direktør i Zupa Recommended, med PenSam på kundelisten.
- Instant Major – et musikbureau stiftet af Daniel Vangsgaard, der i begyndelsen af sidste år var indehaver af People Group-bureauet CulturePeople.
- Policy Group – et PA-bureau stiftet af den tidl. adm. direktør i PR-bureauet JKL, Mads Christian Esbensen.
- WeThink – et relationsbureau stiftet af en trio med baggrund fra både kunde- og bureausiden, bl.a. Unplugged, Saatchi & Saatchi og Halbye Kaag JWT
- Wizion – stiftet af tre tidligere medarbejdere fra Corbiz, der gik konkurs i april. Frederikshavn-bureauets mindst erfarne har 17 år i reklamebranchen, så det er erfarne fok.
- Magic People * Voodoo People – det umiddelbart særeste bureaunavn blandt årets nye. Et netværks-bureau stiftet af Asbjørn Poulsen, der kom fra et job som strategichef på Hello Monday.
- Submarine – reklamebureau stiftet af Anders Majgård og Mikael Aunvig – begge med 17-18 års partnerskab i Black Network i baggagen. Bor sammen med Yellow, og tætte samarbejder lægger op til at sige navnene sammen.
- Relate – kommunikationsbureau stiftet af Anders K. Sørensen, der indtil da havde været direktør for PR-ydelserne hos Lead Agency
- Og så det seneste: AM – et designbureau stiftet af en kvartet med rødder hos e-Types og Kontrapunkt.
Også i den nye – men fortsat mere uafklarede gade – finder man Steen Reeslev, som i årets løb forlod kommunikations topjobbet hos Mærsk Han barsler også med et eller andet. Men han har endnu ikke meldt noget officielt ud.
Endelig kan nævnes et par varianter:
Mange jyske bureauer har erkendt, at de skal være til stede i Hovedstaden. De seneste år har således budt på mange københavnske etableringer, senest det lille aarhusianske bureau Factor X.
Og så er der oprettet nye bureauer inden for eksisterende selskaber – som f.eks. Marvelous hos IUM, Resolution hos OMG og content marketing bureauet Public Impact hos Berlingske.