Supermarked-bon er verdens bedste design

Peter Engholm
25@mail.dk

To af klodens klassisk set mest kedelige udgivelser, bonen og årsrapporten, forenes på en fængende og miljørigtig måde – og vinder Grand Prix i Design Lions.

”Vi kommer lige fra uddelingen af Young Lions, Design. Den ene af de to vindere ringede straks til sin mor. Det er dén glæde og umiddelbarhed, vi skal huske,” sagde juryformanden i Design Lions i Cannes, Mary Lewis.

Hvis dette års vinder, kreativ direktør Christoph Everke fra Serviceplan i München, ringer hjem til sin mor, så er det med beskeden: ”Jeg har vundet Grand Prix i Design – igen!”

For det er andet år i træk, at Serviceplan og Everke vinder kategorien, andet år i træk at det sker med en årsrapport – og med endnu et digitalt design.

Sidste år var vindercasen en rapport fra en solenergi-producent – en rapport, der kun kunne læses i sollys. I år var kunden en den italienske del af den franske supermarkedskæde, Auchan. Og hvordan får man lige kunderne til at læse, endsige interessere sig for en årsrapport? Og husk også lige miljøet, tak, for kæden har også en stærk miljø-profil.

”Ethvert indkøb i supermarkedet udløser en bon. Og på bonen var der nu stregkoder, som din mobil kunne scanne. Det kunne forbinde dig direkte til de dele af årsrapporten, der måtte interesse dig. Og hvis du ville spørge om noget, så kunne du bare maile. Det er en innovativ årsrapport, der virker på så mange måder,” sagde Mary Lewis.

Det bæredygtige element i The Selfscan Report – at læse rapporten på mobilen i stedet for papir – blev også fremhævet, sammen med designet, der fremstod utvungent smukt.

Designet tager udgangspunkt i dagligdagen, og scorede højt på en række de områder, juryen lagde vægt på, bl.a. at designet skulle være demokratisk, enkelt, økonomisk, integreret, let adgang og let at gå til – og en omtanke for den verden, der omgiver os.  

Casevideoen kan ses her.