Værs’go: Tidens mærkeligste virale succes

Peter Engholm
25@mail.dk

1 mio. delinger den seneste uge, 166 mio. visninger i alt – og det er en reklame for en radiostation. Det giver umiddelbart ingen mening …

Et kig på ”Mashable Global Ads Chart” har både nye og gamle kendinge i toppen: ”A dramatic surprise on a quiet square” fra TNT er nr. 3 på alle tiders Top 20, og ”The Force” fra Volkswagen er nr. 2 – til sammen har de over 10 mio. delinger.

Velkendte og berømte, men ikke nok til at slå ”Pulcino Pio – El Pollito Pio” på førstepladsen: Videoen er delt 11,5 mio. gange – heraf over én million gange de seneste syv dage – og den er vist 166 mio. gange.  

Og hvad filen er så denne virale reklame? Reklame er den, fordi en italiensk radiostation står bag den og har brugt den i promoveringsøjemed. Det virale er primært spansk-båret, idet videoen er en spansk version af sidste sommers store hit – primært i Italien og Frankrig.

Det er reelt en variation over ”Jens Hansen havde en bondegård”-temaet. Men at det skulle kunne skabe en så massiv  mængde hype, delinger og visninger kan umiddelbart virke uforståeligt.

Teksten er, for det utrænede øre, stinkende banal, og melodien er irriterende ørehængende. Og således er der tilsyneladende ingen nedre grænse for, hvad der skaber et viralt hit.

Kirstine Møller Pedersen, Nordic Account Executive hos Go Viral, giver her en forklaring på fænomenet:

”At melodien har toppet mange europæiske hitlister har i sig selv været medvirkende til at skabe hype omkring den. Men naturligvis er dét i sig selv ikke forklaring nok til det enorme optag, vi ser på nettet nu. Det tror jeg nærmere skal ses som en kombination af at videoen indeholder mange af de samme ”delevenlige” elementer som Gangnam style og så den enorme promovering den har fået i radioer og på diskoteker Europa rundt. Den lægger op til nyfortolkning og opfordrer til kopiering og parodier, præcis som Gangnam Style gør det.”

Hun fremhæver, at Pulcino Pio ser ud til at have knækket koden for god storytelling.

”Historien er ikke videoen i sig selv, men hvad folk gør den til. De mange parodier, sprogudgaver etc. er det der skaber historien. Det er altså blevet skabt et kulturelt ”meme” omkring denne video, der helt banalt kan være så skør og ørehængende, at den er svær at komme uden om,” siger Kirstine Pedersen og tilføjer:

”Det er endnu et godt eksempel på, hvordan en video får ”sit eget liv” på nettet, uanfægtet af indholdets kvalitet – men fordi den appellerer til en trend, folk kan være fælles om, præcis som med Harlem shake og naturligvis Gangnam Style. Og endelig bør man ikke overse, at videoen henvender sig til børn – en fanbase, der aldrig bør undervurderes, og slet ikke online.”