”Kig på dét, der bevæger jer. Som I føler noget for – den slags kræver mere og mere nu om stunder. Vi hylder den sande promotion og den umiddelbare aktivering. Guldet skal være ikonisk, Grand Prix’en på én gang oppe i tiden og tidløs”
Sådan lød formaningen fra juryformand Rob Schwartz, TBWA Worldwide, til juryen i Promo & Activation Lions.
Lidt imposante ord, men Grand Prix-vinderen kunne leve op til dem. Valget faldt på Immortal Fans fra fodboldklubben Sport Club Recife, skabt af Ogilvy Brasil i Sao Paulo.
Ideen er enkel: Verdens første fodboldklub med eget organdonor-kort. Se casevideoen her.
I Brasilien skal den efterladte familie skrive under på, at organerne må gives videre – men mange underskriver ikke. Donorkortet fra klubben informerer familien om den enkelte fans donor-ønske.
Og at klubben er liv & død for fansene, understreges af, at 51.000 fans allerede har fået et donorkort - og initiativet har nedbragt ventelisten på organer fra over 1.000 til 0.
”Når jeg donerer mine organer, og mine lunger går til en fyr fra en rivaliserende klub, så vil han leve og ånde for Sport Club Recife,” siger en ung mand i casevideoen.
Og det kan jo være kækt nok, men ”Don’t tell it, show it” – og dét gør videoen: At kampagnens bedste resultat er Fru Josinas nye hjerte og Adrianos nye øjne. Og her formåede kampagnen at bevæge tilhørerne i pressecentret. I hvert fald ham fra Bureaubiz.
”Vi havde tre guldvindere som Grand Prix-favoritter: Udover Immortal Fans var det Dove-tegningerne og Dumb Ways To Die. Og de var udover det fantastiske – vi løb tør for tillægsord, men Immortal Fans er en promotion, der lægger op til, at du skal gøre noget aktivt – noget, der forpligter dig ud over livet, og som giver noget til samfundet,” siger Rob Schwartz.
Det ene af de to brasilianske jurymedlemmer, Mario d’Andrea, blev – af en brasiliansk journalist – bedt om at sætte flere ord på den brasilianske Grand Prix-vinder:
”Ideen er ganske vist brasiliansk, men problemet er internationalt. Og det kan spredes. Der er masser af klubber, masser af fans – og masser af problemer at tage fat på.”