Vagtskifte hos Adpeople i København

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Gruppen har omstruktureret den øverste ledelse og sat et nyt team i spidsen for bureauet i København. Regnskabet viser en mindre bruttoavance men større overskudsgrad.

AdPeople Worldwide er et globalt bureaunetværk ejet af WPP – men det er to danskere, der svinger taktstokken. Også i København. I hvert fald indtil nu.

For nu har Emre Gürsoy og Ronnie Job omstruktureret ledelsen i København, og det har givet plads til et nyt team i spidsen for de mere end 100 medarbejdere, der sidder i lokalerne i Parken.

Det betyder, at Emre Gürsoy har overladt pladsen som adm. dir. for AdPeople A/S til Thomas Ladefoged, der kom til bureauet for et år siden fra et job som adm. dir. for Huset Markedsføring.

For ham er der tale om en udnævnelse, der er lidt mere formel end praktisk, idet han allerede dengang fik opgaven at lede det danske bureau. Med jobbet følger dog også det formelle ansvar for hele det europæiske marked, idet AdPeople i København er gruppens europæiske hovedkontor. Thomas Ladefoged har dog samtidig fået sat sit ledelseshold. Jonathan Lowth er blevet udnævnt til strategisk og kreativ direktør. Han kom til bureauet også for et halvt år siden efter en tid som selvstændig.

Desuden indgår Anders Schack i ledergruppen som finansdirektør.

Emre Gürsoy er i stedet blevet President & COO for AdPeople Worldwide. Han får til opgave at lede den kommercielle drift af det globale netværk med ni kontorer i verden. Sammen med Adam Foulsham, CFO, baseret i New York, har Emre Gürsoy finansielt ansvar for netværkets globale succes. Bureauets stifter, Ronnie Job, beholder formelt titlen som CEO, men vil fremover have en mere overordnet og udviklende rolle for gruppen, hvor han skal arbejde med f.eks. strategi og opkøb.

AdPeople i København har også netop færdiggjort sit regnskab, der umiddelbart viser en faldende aktivitet – men et overskud på samme høje niveau som året før, så overskudsgraden er blevet yderligere styrket.

“Det er egentlig ikke, fordi aktiviteten er faldet – den er faktisk steget. Men kunderne vil have mere for mindre, og derfor har vi leveret det samme for færre penge,” siger Emre Gürsoy og fortsætter:

“Det udfordrer os til hele tiden at blive mere effektive, og det er lykkedes. Derfor kan vi fastholde overskuddet på en mindre bruttoavance – og derfor er jeg tilfreds med resultatet, især med 28% i overskudsgrad.”

Han peger desuden på, at den større effektivitet også ses i, et stærkere partnerskab mellem AdPeople og GraphicPeople Bangladesh (netværkets 24/7 produktions facilitet), hvor der i gennemsnit var 200 medarbejdere i 2011. Det er en vækst på godt 10 pct.

Nøgletal for AdPeople A/S i København

  • Bruttoavance 113.104 mio. kr. -9,1 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 1,057 mio. kr. – 4,9 pct.
  • Lønandel 54,5 (51,8 )
  • Resultat af primær drift +31.564 mio. kr. +1pct.

Nøgletal for ASG Group /(AdPeople A/S, SoftwarePeople, GraphicPeople)

  • Bruttoavance 145.875 mio. kr. -7,7 pct.
  • Resultat af primær drift 35.295 mio. Kr. +0,8 pct.