Valtech er tilbage på sporet efter et par år præget af finanskrise. Omsætningen nærmer sig niveauet for 2008 efter en stærk fremgang i 2012.
Godt nok er der stadig et stykke op til indtjeningen dengang. Men tiden er en anden – kunderne vil have mere for mindre – og desuden voksede bundlinjen med hele 1900 pct., hvilket må betegnes som en markant fremgang.
Det var specielt 1. halvår, der gav bureauet momentum. Markedet blev mere dæmpet i 2. halvår, og sådan har det også været i 1. halvår i år. Men bureauet har vundet nogle meget store internationale projekter, og har så godt gang i projekterne, at man nu har besluttet at gå på jagt efter 10 nye medarbejdere.
“Vi har vundet nogle store globale projekter for schweiziske Novartis og tyske Bayer, og samtidig har vi haft en vis afgang. Derfor har vi helt sikkert brug for de 10 nye medarbejdere – også selv om markedet fortsat er usikkert,” siger adm. direktør, Carsten Brogaard Jensen, og fortsætter:
“Vi er et meget internationalt miljø, og derfor søger vi danske talenter, der har lyst til at rejse. Eller herboende udlændinge.”
Men det slutter ikke nødvendigvis der. Valtech i Danmark har i gruppen ry for at være en form for udklæknings-anstalt.
“Vi har sendt en række folk rundt til andre Valtech-kontorer, og derfor har vi faktisk også mulighed for at rekruttere til vores søsterbureauer. Så falder vi over et talent, der gerne vil til f.eks. New York, så er muligheden der,” siger Carsten Brogaard Jensen.
Han ser internationaliseringen som en væsentlig del af forklaringen på fremgangen.
“Vi nærmer også afslutningen på en lang udvikling i Valtech, der har sigtet mod at skabe et ægte globalt digitalt bureau. Dem er der ikke mange af i verden. Samtidig har vi indarbejdet en regional struktur, der er effektiv i forhold til at implementere de digitale strategier på vegne af kunderne, og samlet har det været gunstigt for vores tilbud til kunderne,” siger Carsten Brogaard Jensen.
Ud over en stærk udvikling, så glæder bureauet sig over at have vundet priser for flere projekter hen over 2012 og starten af 2013 for to af bureauets kunder. Det drejer sig om Jabra og Normann Copenhagen.
“Vi har altid arbejdet med at bringe både forretningsforståelse, kommunikations-forståelse og teknologisk forståelse sammen. Det er når disse tre tørner sammen, at innovation opstår. Men vi har nok altid være mere kendt for teknologi end for vores design og kreativitet, og derfor er vi selvfølgelig rigtig glade for priser, der viser, hvad vi kan,” siger Carsten Brogaard Jensen og fortsætter:
“Men selvfølgelig er vi mest optaget af, hvad vi samlet set skaber for kunderne – som f.eks. at vi har hjulpet Jabra med en omfattende digital udvikling, der sikrer, at bureauet har en fælles platform, der kan favne alle virksomhedens relationer til omverdenen. Her er der virkelig mange muligheder for at skabe forretning.”
Nøgletal for Valtech
- Omsætning 83,538 mio. kr. +26,3 pct.
- Bruttoavance 69,762 mio. kr. +18,5 pct.
- Bruttoavance pr. medarbejder 801.862 kr. +6,3 pct.
- Lønandel 72,4 (75,2)
- Resultat af primær drift +4,8 mio. kr. +1900 pct.