Ca. 85.000 børn og unge bliver også ramt, når deres mor får brystkræft. Det er et overset problem, fordi de har en tendens til at gå alene med angsten og tankerne.
Dansk Brystkræft Organisation (DBO) sætter med en ny kampagne fokus på, hvordan man kan spotte og hjælpe et barn.
PR-bureauet Kompas Kommunikation og filmproduktionsselskabet Make Sense har udviklet konceptet og skabt den kampagnefilm, som disse dage kører på traditionelle og sociale medier.
Tendens til at isolere sig
Børn bliver i dag ikke automatisk tilbudt støtte, når deres mor bliver ramt af den alvorlige sygdom. Men børnene reagerer ofte ved at isolere sig og tumle med problemerne alene.
Kampagnen ’Husk børnene, når mor får brystkræft’ har til hensigt at anspore andre voksne end mor og far til at spotte og hjælpe et barn.
Børnenes behov bliver understreget via film, hvor tre stærke børn fortæller, hvordan deres mors sygdom påvirker dem – herunder at blive mobbet i skolen eller kun at kunne slippe for de dårlige tanker, når man spiller fodbold.
Den virale del spiller sammen med DBOs hjemmeside, hvor der ligger støtteværktøjer udviklet til kampagnens målgruppe. Her kan man også se de enkelte film.
”Du kan gøre noget for at sikre, at din niece, naboens lille pige eller den stille dreng, du underviser i fodbold, rent faktisk får den støtte, de har brug for. Når du nu ved, at barnets mor er syg med brystkræft,” siger Thomas Hartvig, partner og direktør i Kompas Kommunikation.
Instruktørens egne erfaringer
Murad Ahmed er filmens instruktør og har erfaring fra sin egen mors brystkræftsygdom. Han viser både børnenes sårbarhed og deres evne til at klare sig igennem svære tider – hvis de får en hånd.
”Da jeg selv har stået i den situation, børnene fortæller om, har det været en særlig arbejdsproces for mig. Jeg vil give en realistisk oplevelse af, hvad børnene går igennem, fordi det er den identifikation, der skal til for at rykke folk væk fra Facebook og ud og gøre en forskel for andre,” siger Murad Ahmed, adm. dir. i Make Sense.