Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Brancheklip fra dagens medier: Jyllands-Posten har kulegravet markedet for velgørende organisationers markedsføring. Samt turisme markedsføring i Syddanmark, regler for markedsføring af bredbåndshastigheder og reklamer på Århus Kommunes biler.

Velgørenhedsbranchen bruger 122 mio. kroner på markedsføring, som er undtaget regler om god markedsføringsskik

Børnefonden – der i disse dage får kritik for at omgås sandheden om sponsorbørns skolegang – brugte i 2009 markedsføring for 7 mio. kroner. Samme år brugte SOS Børnebyerne 20 mio. markedsføringskroner.

Samlet set brugte elleve af de største velgørende organisationer 122 mio. kroner på markedsføring, hvilket er en vækst på over 50 procent i løbet af de seneste tre år. Det fremgår af en oversigt, som Jyllands-Posten har lavet.

Til trods for, at de velgørende organisationer i dag har en veldrevet og aggressiv markedsføringsmaskine, er organisationerne undtaget reglerne om god markedsføringsskik. Det undrer lektor og forsker Jan Trazaskowski på CBS:

“Det er besynderligt, at man ikke for længst har indført et tilsyn med de velgørende organisationers markedsføring. Man kunne måske forstå det i helt gamle dage, da de havde et kontonummer og så sendte et brev en gang om året. Men der er efterhånden flere eksempler på, at foreningerne bevæger sig omkring grænsen for, hvad der er lovligt efter markedsføringsloven”, siger forskeren.

Jyllands-Posten kan i dag fortælle, at 9.000 af Børnefondens sponsorbørn – stik mod indtrykket i fondens reklamer – ikke har garanti for at komme i skole. Den sag ville blive afvist af Forbrugerombudsmanden, fordi organisationerne ikke er underlagt reglerne om god markedsføringsskik, mener Jan Trazaskowski.

Generalsekretær Robert Hinnerskov fra organisationernes brancheorganisation, ISOBRO, mener ikke, at de velgørende organisationer skal underlægges reglerne for god markedsføringsskik:

“Det vil være meget svært for en lov at favne den store bredde af organisationer, der findes, uden at det bliver meget bureaukratisk”, siger han og henviser til brancheorganisationens eget etiske regelsæt.

Både Dansk Folkeparti og Socialdemokraterne mener, at de velgørende organisationer bør overholde reglerne for god markedsføringsskik. (Jyllands-Posten, p.4-5).

18 mio. kroner til at markedsføre Syddanmark

En ny strategi for erhvervsturismen, døbt “Inspiring Denmark”, skal med et budget på 18 mio. kroner over de næste tre år sætte turbo på markedsføringen og hente konferencer til syddanske hoteller.

“Det er nok det mest ambitiøse og mest lovende konkrete udviklingsinitiativ, som regionen har taget inden for erhvervsturismeudviklingen”, siger regionsformand Carl Holst (V).

Der er tale om et samarbejde mellem omkring 40 af de største hoteller og feriecentre i Region Syddanmark. Målet er at øge hotellernes og konferencestedernes omsætning med omkring 90 mio. kroner over tre år svarende til 45.000 flere overnatninger.

Regionens forsknings- og uddannelsesinstitutioner deltager også i samarbejdet og det skal give et løft til oplevelsesøkonomien og styrke udvekslingen af ny viden med de internationale forskningsmiljøer (Børsen Vækstdanmark, p. 11).

Ny aftale om markedsføring af bredbåndshastigheder er ikke god nok

Telebranchen er nu klar med en ny aftale, der skal dæmme op for forbrugerombudsmandens kritik fra 2008. Kritikken gik på, at telebranchens markedsføring af nethastigheder var misvisende.

Men den nye aftale er ikke konkret i forhold til om kunderne får de bredbåndshastigheder som de stilles i udsigt, selvom det netop var formålet med aftalen.

Ifølge forbrugerombudsmand, Henrik Øe skal aftalen naturligvis indeholde regler for, at branchen ikke markedsfører hastigheder, der ikke holder i virkeligheden.

Hverken Socialdemokraternes forbrugerordfører, Benny Engelbrecht eller SF’s IT-ordfører Hanne Agersnap er tilfredse med aftalen og direktør i Telekommunikationsindustrien, Jakob Willer erkender da også, at aftalen godt kunne have været bedre (Jyllands-Posten Erhverv & Økonomi, p. 5).

Bilreklamer betaler sig ikke

I Aarhus Kommune har byrådet besluttet, at der skal reklamer på kommunens 500 biler. Men det vil ikke give nogen særlig gevinst, vurderer outdoor firmaet AFA JCDecaux. Det samme vurderede en arbejdsgruppe, der anbefalede politikerne i Aarhus at droppe ideen.

“Hvis kommunen virkelig mangler penge, er det ikke vejen at gå. Der findes mig bekendt ikke én kommune i verden, hvor der bliver tjent penge ved det. Måske en lille kommune i Pakistan”, siger Kim Axelsen, direktør for AFA JCDecaux, til JP Aarhus (danskekommuner.dk, mandag).

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club