Velkommen til den digitale verdens hypermarked

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Hvad er årets trend på SXSW i Austin? Vælg selv. Konferencen er et hypermarked af tilbud. Peter Ottesen, adm.dir. i Mediabroker, er en blandt ca. 200 danskere, der er er taget afsted.

South by Southwest (SXSW) har udviklet sig til en af de store begivenheder i den digitale verden, der samler omkring 72.000 mennesker i Austin Texas – heraf ca. 200 fra Danmark.

Og hvad er så årets trend kunne en og anden måske finde på et spørge. Vælg selv, siger Peter Ottensen, adm.dir. i mediabureauet Mediabroker.

”Der er så mange forskellige emner, så det giver ikke mening at snakke tendenser. Jeg tror mere folk er kommet for at søge inspiration. Og her vil et råd fra mig være at vælge emner man ikke kender så meget til i forvejen – dvs. glemme sin ”comfort zone”, siger Peter Ottesen.

SXSW er med andre ord et hypermarked af tilbud, og her har Peter Ottesen de første par dage været inde og høre så forskellige emner som f.eks. McLaren’s data analyse teknologi der nu bliver brugt til udvikling af nye medicin; en privacy aktivists kamp mod algoritmer og overvågning; og de enorme kommercielle muligheder, der ligger i dybhavet, hvoraf kun 5% er udforsket.

Maker kulturens muligheder for marketing

Et andet af de foredrag, Peter Ottesen deltog i, handlede om ’maker-kulturen’.

Makers er en blanding af iværksættere og gør-det-selv-folk. Det er både børn og ældre, som laver ting ud af 3D printere og 3D teknologien. Kun fantasien sætter grænser for, hvad du kan fræse ud af en printer,” siger Peter Ottesen og fortsætter:

“Som case fortalte man om TBWA/Toronto, der lod sig inspirere af maker-miljøet og gav følgende i julegave til deres kunder: Kundernes børn skulle tegne det legetøj de ønskede sig til jul. Med tegningen i hånden, kunne TBWA lave legetøjet til børnene i 3D print, som så fik det i gave af forældrene. Budskabet med foredraget var, at lade sig inspirere af makermiljøet og måske også indgå samarbejde.”

Peter Ottesen fortæller videre, at han straks efter foredraget gik ind og googlede og fandt ud af, at der også er et maker-miljø i Danmark. Desuden fandt han også et link til TBWA-casen her.

Forward to nature – not back to nature

Det er selvsagt ikke teknologi aversion der præger SXSW. Et af foredragene omkring ny teknologi, var med hollænderen Koert van Menvoort, som talte om, hvordan teknologi ender med at blive naturlig.

Hans pointe var, fortæller Peter Ottesen, at nye teknologier vil udvikle sig hen imod at blive naturlige – ja ligefrem naturen selv.

”Koert van Menvoort opstillede en meget tankevækkende udviklingsmodel for, at teknologier bliver naturlige:

1. I første fase er teknologi noget der bliver ’tænkt’ for første gang. Siden bliver den også operationel for første gang. Her vil teknologien blive opfattet som kunstig, den vil udfordre os og vil være alt andet end naturlig.

2. I anden fase bliver den brugbar, og kan nu typisk købes af menigmand for første gang. Slår teknologien an, vil den blive almindelig kendt og herefter accepteret.

3. I tredje fase kan teknologi udvikle sig til at være så vital, at vi ikke kan undvære den. Hvem kan f.eks. undvære sanitet eller internet for den sags skyld. Teknologien er nu så indarbejdet, at man kan tale om ’second nature’.

4. I sidste fase tænker vi ikke længere over, at det er en teknologi. Den bliver ’usynlig’ som f.eks. skrivekunsten (alfabetet). Sluttelig vil vi opfatte en teknologi som helt naturlig, f.eks. kogekunsten og landbrug. Teknologien er blevet en del af nature – forward to nature,” siger Peter Ottesen.

SXSW rummer omkring 8.000 indlæg inden for så forskellige emner som musik, film, ny teknologi, videnskab, kunst, iværksætteri, kreativitet, marketing og gaming.