Den danske bureaubranche skal ikke bare til at lære et nyt navn at kende – den skal også vænne sig til, at navnet rent faktisk er at finde blandet landets største reklamebureauer.
Det gælder Vice, som på ganske få år har bygget sig op til en betydelig størrelse gennem både globale og danske brands, med Coca-Cola i front. Jamen, er Vice ikke et medie? Jo, men det er også et bureau, og nu får den del sit eget navn.
Virtue hedder bureauet nu, og bureauet har vokset sig så stort – 70 medarbejdere i skrivende stund – at det også i ord kalder på selvstændighed.
Samtidig er Virtue i København også ansvarlig for kontoret i Stockholm med knap 10 medarbejdere og et netop åbnet kontor i Oslo med et par medarbejdere til at begynde med.
Den globale bureauchef står fadder
Til at stå fadder for dåben var Virtues globale chef taget fra New York til København – og selv om Vice og Virtue er flyttet til nye, større lokaler i Rosenborggade, så kender chefen byen, for det er Lars Hemming Jørgensen, der sammen med Frederik Andersen var med til at starte Vice i Danmark for tre år siden.
Frederik Andersen er i dag chef for både Virtue og Vice i Skandinavien, og det tidligere makkerpar satte 1) Bureaubiz stævne og 2) en streg i sandet:
Fra venstre: Lars Hemming Jørgensen, Global CEO Virtue Worldwide, og Frederik Andersen, CEO Vice og Virtue i Skandinavien. Foto: Joao Botelho/VICE
”Virtue er den kreative service via indsigten om de unge. Vice er verdens største ungdomsmedie, og Virtue er den største vækst-motor i koncernen, for det er her, vi omsætter vores viden om målgruppen,” siger Frederik Andersen og tilføjer:
”Mediet eksisterede allerede, da vi kom til, så det var bureau-delen, vi fokuserede på. Da den så voksede, investerede vi i media-delen og i at udkomme på dansk. Det gjorde os endnu mere relevante for både målgruppen og annoncørerne,” siger Frederik Andersen.
Erfarne danske bureaufolk i front
At de fokuserede på bureauet, var også naturligt qua deres baggrund. De har begge stiftet bureau og haft ledende stillinger på reklamebureauer i London og New York.
Og det er netop bureaubaggrunden, der giver dem en særlig glæde ved Virtue:
”Virtue er skabt af genfødte reklamefolk, der husker grunden til at gå i branchen i sin tid: At skabe fantastiske ting sammen med kunder, at der er gang i kedlerne, og at vi udkommer. Formålet er at rykke i virkeligheden, ikke at holde 35 strategimøder,” siger Lars Hemming Jørgensen.
Han suppleres af Frederik Andersen:
”Vi kender siloerne på bureauerne – at vi løber noget i gang for så at give stafetten videre. Her kører vi brugeroplevelsen igennem. Vi tænker ikke på, at det skal være den samme oplevelse hele vejen, men søger efter, hvad og hvordan vi kan lægge noget til.”
36 bureau-kontorer verden over
Bureau-delen findes på alle 36 Vice-kontorer, og Virtue-navnet er ved at blive rullet ud. Navnet kom til i USA for 11 år siden, men bureau-aktiviteterne er ældre:
”Vice-magasinet blev lanceret i 1994, og det voksede sig stort, spurgte brands, om de måtte indrykke annoncer. Ja-tak, naturligvis. Men annoncerne ramte helt ved siden af, så Vice spurgte, om de måtte lave dem om, så de havde større relevans for målgruppen. Sådan opstod bureau-delen,” siger Frederik Andersen.
Men navnet blev et problem, forklarer Lars Hemming Jørgensen:
”Vice var alt for edgy blandt CFOere. Om det var en kunde eller Vice selv, der kom på ideen, ved jeg ikke – men det var i al fald baggrunden for skiftet til Virtue i 2005. Efter skiftet kom de store brands til bureauet.”
Lars Hemming Jørgensen stødte første gang på Virtue i 2007, i USA, da han var chef for Story:
”Vi var dygtige … i den gamle verden. Men Virtue havde allerede dengang taget det iterative og rapid prototype til sig, og selv om kunstudstillinger og stiftelsen af et pladeselskab var en del af en Adidas-kampagne, så var deres totale budget mindre end dét, vi andre tog for et strategiforløb. Og de havde skabt 10 mio. unikke views – altså i 2007,” siger Lars Hemming Jørgensen.
Cirka 30 nye medarbejdere i 2016
Virtues vækst i Danmark var voldsom i 2015: Bruttoavancen voksede 245 pct. til 25,9 mio. kr. (Bureaubiz’ estimat), og resultatet af primær drift var 4 mio. kr.
Der var i gennemsnit omkring 40 medarbejdere sidste år, og væksten er fortsat, idet bureauet nu har de førnævnte 70 medarbejdere.
”Vi er vokset organisk og har ikke kun investeret i medarbejdere, men også i udstyr, så vi kan lave alt fra 1000vis af content til spillefilm. Samtidig trækker vi på indsigten fra de øvrige kontorer, herunder kulturel feedback. Det finder danske kunder med internationalt udsyn interessant,” siger Frederik Andersen.
”Vi er globalt set ét bureau – med en platform, alle forstår. Det er bl.a. derfor, vi opfordrer medarbejdere til at rejse ud – alene på kontoret i København har vi op mod 15 nationaliteter. Vi skal ikke briefe andre kontorer i dagevis, og Australien tænker ikke ”aha – newbizz”, når vi kontakter dem,” siger Lars Hemming Jørgensen.
Den internationale tilgang og forståelse gav sidste år pote, da Coca-Cola lagde projekter i 28 lande hos Vice – nu Virtue – i København.
”Bureauet i København har spidskompetencer, der ikke kun kan tiltrække store kunder, men også udvikler services til søsterkontorerne. Vi er stadig ved at slå vores navn fast herhjemme, og det er tankevækkende, at vores første tre danske kunder ikke havde danskere i front for marketing,” siger Lars Hemming Jørgensen.