Velux blev den mest vindende annoncør, da Creative Circle i fredags uddelte 64 priser plus ungdomspriser og specialpriser ved Creative Circle Awards.
Med prisen som Årets Kunde samt fem guld- og tre sølv-awards, hvor alle på nær den ene sølv-award var for The Indoor Generation, kunne & Co, som er bureauet bag, også gå hjem som det mest vindende bureau.
The Indoor Generation har efterhånden vundet rigtig mange priser – i flæng kan nævnes guld og sølv ved Danish Digital Award 2019, dobbeltguld ved Epica Awards, en graphite blyant ved D&AD i 2019, dobbelt guld og to People’s Lovies ved Lovie Awards 2018, to sølv og en bronze ved Eurobest 2018 samt Årets Film ved The True Award i 2018.
Dejligt med anerkendelse
Men betyder det overhovedet noget for Velux at vinde reklamepriser?
Til det siger Senior Director, Market Communications, Lisbeth Collignon, der er ansvarlig for The Indoor Generation-kampagnen hos Velux:
”Min personlige målsætning hos Velux er ikke at vinde priser. Jeg har et forretningsmål, jeg skal nå. Dertil kommer hele den globale øvelse med at få en større organisation med på hele budskabsdelen og få den gearet op til at eksekvere, når det hele ruller. Og det er et større tilløb.”
Lisbeth Collignon fortsætter:
”Når det er sagt, er det altid dejligt med anerkendelse, og det betyder helt klart både noget for det team, der har arbejdet på opgaven, og også internt i resten af virksomheden. Og så er det en god anledning til at fejre samarbejdet med & Co og produktionsbureauet Bacon.”
Hos Velux deltager man da gerne i prisuddelinger, og Lisbeth Collignon var da også med i fredags til Creative Circle Awards.
”Det var en fantastisk aften. Vi er meget stolte af alle vores priser og naturligvis særligt prisen som Årets Kunde. Det er en stor anerkendelse af vores hårde arbejde, og jeg føler mig meget privilegeret at arbejde med så dygtigt et team fra Velux, & Co og Bacon. Vi arbejder stadig benhårdt på at nå både vores langsigtede og kortsigtede forretningsmål, og dette var et stort skulderklap for hele teamet,” siger hun.
Ansøgninger fra unge talenter henviser til The Indoor Generation-filmen
Og det at vinde priser betyder også noget på de ydre linjer, siger Lisbeth Collignon:
”De unge talenter ser en virksomhed, som de måske godt kan synes er noget støvet. Vi er en traditionel produktorienteret BtB-virksomhed, der er i gang med en forandring, og den bliver mere synlig, når vi vinder priser. Vi har faktisk fået en del ansøgninger, både i Danmark og i andre lande, hvor der bliver henvist direkte til The Indoor Generation-filmen.”
Bureauvalg handler mest om kemi
& Co er det mest prisvindende bureau i de senere år, og det er nærliggende at spørge, om det er et parameter, der tæller, når en kunde som Velux skal vælge bureau.
”Nej, det er det ikke. Et første skridt er, at bureauet har et godt omdømme. Dernæst vælger vi ud fra, om de forstår vores forretningsmæssige udfordring, og om de kan eksekvere strategien på en kreativ måde, som adskiller os fra andre,” siger Lisbeth Collignon og fortsætter:
”Men når alt kommer til alt, handler det om kemi. Vi bruger meget tid sammen, i perioder er vi i daglig kontakt med bureauet, så det er meget vigtigt, at samarbejdet fungerer.”
Kampagnen bestod også af native advertising og PR
Med kampagnen The Indoor Generation har Velux villet sætte en agenda direkte overfor forbrugerne efter hidtil primært at have arbejdet med B2B-interessenter som arkitekter og ingeniører.
Netop det at kommunikere Velux’ DNA til en anden målgruppe er noget af det, som Lisbeth Collignon roser & Co for.
”Vi har været i gang med en transformation, hvor vi er gået fra et traditionelt B2B-fokus til et forbrugerfokus, og & Co har hjulpet os med at skabe en emotionel forbindelse til vores brand hos forbrugerne,” siger Lisbeth Collignon.
Internt hos Velux har man haft et internationalt team på kampagnen bestående af 15 medarbejdere fra fire lande til at styre aktiviteterne, der primært kørte online supporteret af PR.
Startskuddet skete i maj 2018 med native advertising i New York Times, Huffington Post, Le Figaro, El País og Focus i Tyskland.
I alt har kampagnen kørt på 31 Velux-markeder – med The Indoor Generation-filmen og kampagnesitet www.theindoorgeneration.com som spydspidser for kampagnen.
Efterfølger har ikke tilstrækkelig kant til at vinde priser
For nylig blev efterfølgeren lanceret: The Indoor Generation – Let Nature Back Into Your Home. Det naturlige spørgsmål er derfor, om Lisbeth Collignon satser på, at den vil vinde lige så mange priser.
”Nej, det tror jeg ikke. Den har ikke så meget kant, og det er med vilje, for budskabet er anderledes. Den kreative eksekvering er smuk og også tættere på boligen, hvor vi med vores Velux-løsninger er relevante, men potentialet til, at den går viralt, er ikke det samme,” siger Lisbeth Collignon.
Mens formålet med den første film var at skabe global opmærksomhed om sundhed, dagslys og indeklima, handler den anden kampagne om at få det enkelte menneske til at tænke over, hvordan man inviterer naturen ind i sin bolig.
”Det vinder typisk ikke så mange priser. Men den performer allerede nu på alle de andre parametre, som er mere forretningsorienterede,” siger Lisbeth Collignon.
Den performer dog allerede fint på f.eks. YouTube, hvor den på få uger har haft godt 10 millioner visninger. Den første kampagne havde over 120 millioner visninger og 1,5 millioner delinger, da Velux holdt op med at tælle.
Vindere ved Creative Circle Awards 2019
Spatial Design
SØLV
Bureau: Urgent.Agency
Case: Flexibility Pop-Up Exhibition
Kunde: Designmuseum Danmark
Film/Short form
SØLV
Bureau: &Co. / NoA
Case: Hate is so 2018
Kunde: Bianco
Packaging/Food
SØLV
Bureau: Pearlfisher
Case: Black & White Album
Kunde: Lakrids by Bülow
SØLV
Bureau: Re-public
Case: Nor Specialities
Kunde: Nor Specialities
Direction
GULD
Bureau: &Co. / NoA & Bacon
Case: The Indoor Generation
Kunde: Velux
Digital Design
GULD
Bureau: Trouble
Case: Weekendavisen
Kunde: Weekendavisen
SØLV
Bureau: Stupid Studio
Case: Carl Nielsen International Competition
Kunde: Odense Symfoni Orkester
Print Design
GULD
Bureau: Spine Studio
Case: Olsen Banden
Kunde: Book Lab
SØLV
Bureau: Spine Studio
Case: Danske Skilte
Kunde: Book Lab
Ambient
SØLV
Bureau: Robert/Boisen & Like-Minded, Gobsmack & Bacon
Case: The Home Weather Machine
Kunde: Spies
SØLV
Bureau: Advice
Case: GoMore
Kunde: GoMore
Media & Informational Sites & Apps
GULD
Bureau: Trouble
Case: Weekendavisen.dk
Kunde: Weekendavisen
Use of Technology
SØLV
Bureau: Hello Monday
Case: Google Cloud Infrastructure
Kunde: Google
SoMe Campaigns
GULD
Bureau: Virtue
Case: adDress The Future
Kunde: Carlings
SØLV
Bureau: Hjaltelin Stahl
Case: Danmarks længste maskebal
Kunde: Ekstra-Bladet
Direct/Activation
SØLV
Bureau: Robert/Boisen & Like-Minded, Gobsmack
Case: Red din Fars Dag
Kunde: Kræftens Bekæmpelse
Corporate Identity
SØLV
Bureau: Kontrapunkt
Case: Velliv – Et Pensionsselskab
Kunde: Velliv
Copywriting
GULD
Bureau: &Co/NoA & &Co. Productions
Case: Hate is so 2018
Kunde: Bianco
SØLV
Bureau: &Co/NoA
Case: The Indoor Generation
Kunde: Velux
SoMe Presence
SØLV
Bureau: Robert/Boisen & Like-Minded & Gobsmack
Case: Fra Marken til Parken
Kunde: Sydbank
Commerce & Product Sites & Apps
SØLV
Bureau: Spring/Summer
Case: Titan Sinkware
Kunde: Titan Sinkware
Integrated Campaigns
GULD
Bureau: &Co/NoA & Bacon
Case: The Indoor Generation
Kunde: Velux
BRONZE
Bureau: Robert/Boisen & Like-Minded, Gobsmack & Bacon
Case: The Home Weather Machine
Kunde: Spies
Creative Effectiveness
SØLV
Bureau: Uncle Grey
Case: Lige Over Grænsen
Kunde: Fleggaard
Packaging/Non Food
BRONZE
Bureau: Bold Scandinavia NoA
Case: Laura Thomas Co.
Kunde: Laura Thomas Co.
SoMe Single Post
BRONZE
Bureau: Advice
Case: GoMore
Kunde: GoMore
Film/Bio+Tv
SØLV
Bureau: &Co/NoA & Co. Productions
Case: Ny rute fra Århus
Kunde: SAS
Photography/Stills
GULD
Bureau: &Co/NoA
Case: The Indoor Generation/Hero Girl
Kunde: Velux
Corporate Sites & Apps
SØLV
Bureau: Spring/Summer
Case: Implement Consulting Group
Kunde: Implement Consulting Group
Direct/Loyalty
SØLV
Bureau: Robert/Boisen & Like-minded & Gobsmack
Case: Lånebamsen
Kunde: Trygfonden, Tryghedsgruppen & Tryg
Alternative Use of Online Media
GULD
Bureau: Hjaltelin Stahl
Case: Danmarks længste maskebal
Kunde: Ekstra-Bladet
GULD
Bureau: Virtue
Case: adDress The Future
Kunde: Carlings
Use of Mobile
SØLV
Bureau: Kasper Laigaard Studio
Case: ESPN – Body Issue Archieve
Kunde: ESPN
SØLV
Bureau: Shape
Case: Nordisk Film
Kunde: Nordisk Film Biografer
Design/Relaunch
SØLV
Bureau: Hello Monday
Case: D.E. Shaw
Kunde: D.E. Shaw
SØLV
Bureau: 1508 & Headnet
Case: SMK.dk
Kunde: SMK
Motion Graphics
BRONZE
Bureau: Frame
Case: Jack & Jones Brandfilm
Kunde: Jack & Jones
Promo & Activation
SØLV
Bureau: Virtue
Case: address The Future
Kunde: Carlings
Type Design
SØLV
Bureau: Overtone
Case: Jyske Bank Brandskrifttype
Kunde: Jyske Bank
PR & Events
GULD
Bureau: & Co./NoA & Bacon
Case: The Indoor Generation
Kunde: Velux
SØLV
Bureau: Hjaltelin Stahl
Case: Danmarks længste maskebal
Kunde: Ekstra-Bladet
Rebrand/Corporate Identity
BRONZE
Bureau: Urgent.Agency
Case: Malmö Stadsteater Rebrand
Kunde: Malmö Stadsteater
Campaign Sites & Apps
SØLV
Bureau: Umwelt
Case: Se Lyset
Kunde: Velux
Content Driven Campaigns
SØLV
Bureau: Lego Agency, Merrild Studios & RadioGuru
Case: Lego Technic – Build for Real
Kunde: Lego A/S Marketing
Creative Impact
GULD
Bureau: Robert/Boisen & Like-Minded & Gobsmack
Case: Spritstiv Speeddate
Kunde: Kræftens Bekæmpelse/Trygfonden
Services & Utilities
SØLV
Bureau: Virtue
Case: adDRESS The Future
Kunde: Carlings
Film/Long Form
GULD
Bureau: &Co./NoA & Nexus Studios
Case: Get Your Brain Back
Kunde: ReMArkable
GULD
Bureau: &Co./NoA & Bacon
Case: The Indoor Generation
Kunde: Velux
Posters/Advertising
GULD
Bureau: Hjaltelin Stahl
Case: Homeless Home Sale
Kunde: Ekstra-Bladet
Small Business Identity
SØLV
Bureau: Re-public
Case: Nor Specialities
Kunde: Nor Specialities
Art Direction
GULD
Bureau: & Co./NoA
Case: Hate is so 2018
Kunde: Bianco
SØLV
Bureau: & Co./NoA & Bacon
Case: The Indoor Generation
Kunde: Velux
Rebrand/Small Business Identity
BRONZE
Bureau: Uncle Grey
Case: Designers Remix Identity
Kunde: Designers Remix
Digital Campaigns
GULD
Bureau: Hjaltelin Stahl
Case: Danmarks længste maskebal
Kunde: Ekstra-Bladet
GULD
Bureau: Virtue
Case: adDress The Future
Kunde: Carlings
Tehnology Driven Promo & Activation
BRONZE
Bureau: Magnetix
Case: Verdens første volapyk-knap
Kunde: BankNordik
Print/Advertising
SØLV
Bureau: & Co/NoA
Case: 20 years of building skateparks
Kunde: Alis
Direct/Data Driven
SØLV
Bureau: Ambition
Case: Fri eller forfulgt
Kunde: Amnesty International
Outdoor
SØLV
Bureau: Nord DDB
Case: The esport menu
Kunde: McDonald’s
SØLV
Bureau: Mindshare
Case: Industrikyllinger får ingen frisk luft
Kunde: Dyrenes Beskyttelse
Poster Design
BRONZE
Bureau: Victor Lieberath Studio
Case: CPH-BER
Kunde: CPH Open
Animation
GULD
Bureau: & Co./NoA
Case: Get your brain back
Kunde: ReMArkable
Illustration
BRONZE
Bureau: Pearlfisher
Case: Sea Man Illustrations
Kunde: Sea Man
Self-promotion
SØLV
Bureau: Alexander & Christian
Case: The Portfolio Apartment
Kunde: Alexander & Christian
Creative Achievement: Robert Cerkez & Thomas Hoffmann fra &Co.
Årets kunde/Design: Book Lab
Årets kunde/Digital Design: Weekendavisen
Årets kunde/Digital Advertising: Carlings
Årets kunde/Advertising: Velux
Årets bureau/Design: Pearlfisher
Årets bureau/Digital Design: Spring/Summer
Årets bureau/Digital advertising: Virtue
Årets bureau/Advertising: & Co./NoA
YCCA:
Kategori: Advertising
Case: Død Mobil – Rådet for Sikker Trafik
Skole: DMJX
Kreative: Jonathan Fjord & Oskar Andsager Klingenberg
Kategori: Film
Case: Hej Bloggen
Skole: Skolen for Visuel Kommunikation
Kreative: Sine Asmussen & Line Sindberg
Kategori: Design
Case: Offline på cykelstien
Skole: KADK
Kreative: Laurits Hanak & Adam Bloch Frandsen
Kategori: Digital
Case: Bike for Data
Skole: Robert/Boisen & Like-minded
Kreative: Christoffer Fejerskov Boas & Klara Vilshammer
Kategori: Advertising
Case: Død Mobil – Rådet for Sikker Trafik
Skole: DMJX
Kreative: Jonathan Fjord & Oskar Andsager Klingenberg
Interesseret i mere indhold som dette? Skriv dig op til vores nyhedsbrev her.