Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Sebastian Schiørring, Gitte Salomon og Bo Bomuld Hamilton-Wittendorf står bag filmene, der har vundet Platinum Awards i USA.

Corporate image kan være en særlig udfordring – ikke mindst, når det skal fungere på film. Og udfordringen bliver ikke mindre, når man taler om virksomhedernes kerneværdier.

Det har tre erfarne filmfolk arbejdet med for den store danske koncern, Velux, og det er lykkedes så godt, at filmene har nu har vundet Platinum Awards i kategorien ‘Corporate Image’ ved den amerikanske MarCom Awards.

Velux har fem kerneværdier, og de fem film er lavet af instruktøren Sebastian Schiørring fra Schiørring Production i tæt samarbejde med Bo Bomuld Hamilton-Wittendorff, der stod for den værdimæssige ind- og udlevelse, og Gitte Salomon, der varetog rollen som line-producer og projektleder.

I stedet for blot at producere endnu en film, der gentog fem værdiord på skærmen, besluttede teamet i tæt samarbejde med Christine Bjørnager og Anders Lundgren fra Velux’ kommunikationsafdeling at gribe det anderledes an.

Hver værdi blev først oversat til beskrivelser af handlinger, som kunne vise værdiernes anvendelse i dagligdagen. Derefter søgte en intern efterlysning blandt de mere end 10.000 medarbejdere i den globale virksomhed efter mennesker, der levede og arbejdede på denne måde.

Ud af en større bruttoliste blev der foretaget en række indledende interviews med hver af de potentielle deltagere, og derefter blev 29 medarbejdere på 16 Velux-virksomheder rundt om i verden interviewet til filmene, der kobler optagelser af job og fritid med frie snakke om livet og tilfredsstillelsen hos den enkelte. Produktionsholdet lavede blandt andet optagelser i Tyskland, USA, Østrig, Ungarn, Tjekkiet, Rusland, England, Frankrig, Kina og rundt i Danmark.

”Udover den gennemarbejdede billedstil bygger filmenes kraft på det faktum, at der for de deltagende ikke fandtes noget manuskript. I interviewet kunne alle frit berette om deres liv og job. Det gør fortællingerne ægte, og netop dette fanger folk på en anden måde,” siger Bo Bomuld Hamilton-Wittendorff.

Sebastian Schiørring er selvsagt glad for priserne, der er tildelt i konkurrence med omkring 6000 andre cases.

Man måler ikke kun på kreativitet, men også på vinklens virkning og gennemslagskraft, altså på simpel forståelse og ren budskabsformidling – og det er lige dét, der er meningen,” siger Sebastian Schiørring.

 

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club