Velux’ inhouse-bureau markedsfører BMW

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Opdateret: En række bilmærker har valgt nyt reklamebureau på det seneste. BMW følger ikke denne trend, idet man sagde farvel til et højt profileret bureau til fordel for et inhousebureau.

Fire bilmærker har skiftet bureau inden for de seneste måneder; Toyota har valgt Saatchi & Saatchi, Skoda har valgt &Co, Peugeot har gået til Sunrise, mens Renault nu er på TBWAs kundeliste.

Mindre virak har der været om BMW – koncernen er bestemt synlig med sin markedsføring, men på bureausiden er man gået stille med dørene, meget stille endda.

For det højt profilerede bilmærke valgte at gå fra et af landets højest profilerede bureauer til et inhousebureau i en koncern, der primært er kendt for ovenlysvinduer.

“Vi havde Propaganda McCann, men havde i efteråret 2008 brug for en anden approach. Derfor opsagde vi samarbejdet, og planen var at finde os et nyt bureau ude i byen. Men omtrent samtidig kom BMW med en global strategi, der lagde op til adaptering – og mindre egentligt kreativt arbejde – på det enkelte marked,” siger Jan Askholm, marketingchef hos BMW Danmark.

Så frem for at finde et nyt reklamebureau førte det i stedet til en opgradering af samarbejdet med Velux Communication Agency, som BMW hidtil havde samarbejdet med i eftermarkeds-afdelingen.

Umiddelbart kunne det lyde som en forstærket marketingafdeling, men det er på ingen måde tilfældet. Velux Communication Agency (VCA) er et fullservice reklamebureau med 43 medarbjdere, og selv om kunderne er de forskellige Velux-selskaber i de 40 lande, man producerer og/eller sælger i, så er BMW langt fra bureauets eneste eksterne kunde.

“Opgjort i timer udgør eksterne kunder 8-10 pct. af vores samlede aktivitet. VCA er godt 15 år gammelt og har over tid opbygget kommunikations-kompetencer, som vi for nogle år siden begyndte at tilbyde eksternt – på markedsvilkår. Selv om vi elsker Velux-vinduer, så øger det både motivationen og den faglige kompetence at arbejde med eksterne opgaver,” siger Michael Rasmussen, der er marketingdirektør i Velux A/S.

For at undgå prioriterings-konflikter i VCA er der – på kundebetjeningen – oprettet en særlig enhed, der udelukkende tager sig af bureauets eksterne kunder.

“Vores primære mål med bureauet er ikke volumen, men at dét, vi laver, er i orden – samt at vi kan tjene penge på at servicere vores eksterne kunder, og det løber pænt rundt,” siger Michael Rasmussen.