Velux newsjacker Mads & Monopolet

Emil Nørlund
emil@bureaubiz.dk

Et dilemma fra en fortvivlet Mads & Monopolet-lytter giver Velux medvind på de sociale medier.

Velux har netop lanceret en SOME-kampagne via et opslag på Facebook under hashtagget ’findsonja’.

Opslaget kommer som opfølgning på et lytterbrev, der kom ind i lørdagens udgave af P4’s Mads & Monopolet.

Her skrev lytteren ‘Sonja’ følgende:

Kære Mads & det skønne Monopol,

For 2 måneder siden blev jeg forladt efter knap 9 års forhold. Bruddet kom pludseligt og det var dramatisk og det sidder stadigvæk i mig. Jeg har i løbet af forholdet fået en del smykker af min eks, og jeg er ikke i tvivl om, at jeg ønsker at skille mig af med dem.

Jeg havde forestillet mig at sælge smykkerne, som jeg forventer at tjene 4-5000 kr. på. Men hvad skal jeg gøre med pengene? Egentlig havde jeg tænkt at bruge dem på noget helt andet, f.eks. et ovenlys-vindue i mit kommende hjem. Men jeg er i tvivl om, jeg så fortsat vil have et minde om ham i det vindue. Jeg kunne også bruge pengene på velgørenhed eller brænde dem af på en middag med veninderne. I bund og grund handler det vel om, om jeg vil kunne distancere mig nok fra hvor pengene kommer fra, hvis jeg bruger dem på at forkæle mig selv. Eller om jeg skal bruge pengene på velgørenhed, så jeg aldrig tænker på dem og deres ophav igen.

 Hjælp mig videre.

 Hilsen Sonja

I P4-studiet morede panelet (Sofie Linde, Hella Joof og Kristian Leth) sammen med Mads Steffensen sig noget over dilemmaet. Især detaljen med ovenlysvinduet vakte stor moro i studiet. Monopolet mente dog i sidste ende, at et ovenlysvindue ikke var løsningen på Sonjas dilemma. Ikke mindst pga. prisen.

”Hun kan ikke få et ordentligt ovenlysvindue for 5000 kr.”, sagde Hella Joof.

Sonjas dilemma og Hellas udmelding har nu fået ovenlysvindue-producenten Velux til at reagere med nedenstående post på Facebook:

Ovenstående udmelding har Velux har fået rigtig respons på deres ‘gode gerning’ blandt deres 659.000 følgere på Facebook.

Grebet som Velux har haft held med, er en afart af fænomenet newsjacking, som vi tidligere har skrevet om på Bureaubiz.

Newsjacking: Få din reklame i nyhederne

Hos Velux Danmark, siger Søren Kirkeby, der PR/SoMe-ansvarlig, om kampagnen:

”Vi spidsede naturligvis ører, da Sonjas dilemma var i Mads & Monopolet i lørdags. Med #findsonja kan vi med et glimt i øjet glæde kvinden, der gennemgår en svær tid. Samtidig har vi muligheden for at kommunikere, at frisk luft og dagslys i boligen er godt for os alle. Vi har fået en fantastisk respons på opslaget, og vi glæder os til at gøre Sonja i lidt bedre humør, når vi finder hende.” 

Hvis du har lyst, kan du høre hele Monopolets samtale om Sonjas dilemma her: